Pages

Monday, November 12, 2012

Faedah Protein Untuk Tubuh Badan Kita

Tahukah anda bahawa protein merupakan elemen sangat penting kerana ia dapat mengekalkan kecerdasan dan kecergasan tubuh badan, bagi melakukan aktiviti harian. Ini kerana, protein  
merupakan makronutrien asas




Pengambilan protein merupakan satu kemestian, supaya mengekalkan kecerdasan dan kecergasan tubuh badan, bagi melakukan aktiviti harian. Ini kerana, protein merupakan makronutrien asas.

Faedah Pengambilan Protein

Tahukah kita, bahawa pengambilan protein dapat memberikan banyak manfaat seperti:
Keseimbangan tubuh badan.
Menyihatkan kulit dan rambut.
Meningkatkan tenaga bagi menjalani kehidupan harian.
Faedah #1 – Keseimbangan Tubuh Badan
Menurut majalah Amagram, protein dapat membantu mengawal atur tahap bahan tertentu seperti air. Dalam masa yang sama, proten juga membantu membawa masuk, dan membawa keluar bahan-bahan seperti:

Kalium.
Elektrolit.

Faedah #2 – Menyihatkan Kulit dan Rambut
Apabila tubuh badan kita kurang pengambilan protein, maka ia akan menimbulkan kesan pada kulit dan rambut. Seperti kulit berkedut, dan rambut rosak, atau setiap helaian rambut kelihatan lemah.
Mengikut kajian, 90% daripada tisu rambut dan kulit kita adalah protein. Jadi, ini menjelaskan betapa pentingnya pengambilan protein, bagi menyihatkan kulit dan rambut kita.

Faedah #3 – Meningkatkan Tenaga Bagi Menjalani Kehidupan Harian
Protein merupakan enzim yang bertanggungjawab, bagi menukarkan makanan menjadi tenaga. Oleh itu, jumlah tenaga kita boleh dikatakan bergantung pada pengambilan protein yang diambil dalam kehidupan seharian.

Melayukini.net - Kita perlu mendapatkan bahan makanan berasaskan protein secara secukupnya bagi meningkat tenaga di dalam badan. Ia sangat penting untuk memudahkan kita menjalani kehidupan seperti biasa.

No comments:

Post a Comment