Pages

Thursday, January 31, 2013

Tandem Nursing

Semalam 30/1/2013 Widad genap 2 tahun.. Masih menyusu dan tandem nursing dengan baby dalam perut umi dia ni.. Orang2 tua dah bising minta hentikan penyusuan.. Hehehehehe..

Tandem nursing bukan tak boleh... Boleh.. Tengok situasi si ibu.. Kalau pernah ada sejarah keguguran memang dinasihatkan berhenti.. Tapi kalau tak ada, dan makan minum boleh telan tanpa mabuk yang kritikal, Hemoglobin cantik, tekanan darah cantik, jadi ia tak ada masalah.. Boleh teruskan.. Dan hari tu bila berbual2 dengan seorang doktor, pada awal kehamilan hormon progesteron(kalau tak silap saya, kalau salah minta betulkan ye) meningkat dan susu akan berkurangan sendiri.. Sebab hormon ni berfungsi untuk kuatkan rahim supaya tidak berlaku keguguran..

Dan selepas beberapa minggu hormon Progesteron tersebut akan menurun sendiri dan susu akan kembali ada semula.. (Tak akan jadi banyak sama macam tak pregnant).. Nak pump tu tak sesuai dahlah.. Setakat nak bagi 'direct feeding' tu tak jadi masalah..

Kebetulan Umi Widad ni tak tahupun mengandung pada awal2 kehamilan hari tu memang menyusu macam biasa.. Dan suplemen Shakleepun memang diamalkan.. Jadi tak ada apa yang perlu dirisaukan i.Allah..


Sekarang Widad dah kurang menyusu tapi banyak makan.. Umi bagi Meal Shakes, Omega guard dan Vitamin C.. Tiap-tiap hari..

Dan rasanya dia akan berhenti sendiri menyusu ni sebab dah makin besarkan.. Dan lama2 susu ni akan hilang rasa dan kuantiti.. Waktu tu dia akan tolak..

Dekat bawah ni suplemen yang Umi dan Widad amalkan.. Tiga-tiga dapat, umi dapat, baby dapat, Widadpun dapat..


Suplemen Umi (Pregnancy Set)

 
 Suplemen Widad dan Ainan



Anak sihat ibu bahagia.. Dua2 sihat..Amiin..


----------------
Nak order apa2 hubungi 
Ummu Ainan 
Shaklee ID867161
0133570906

No comments:

Post a Comment