Pages

Friday, July 5, 2013

Langkah-langkah Penyusuan Susu Ibu

Langkah-langkah Penyusuan Susu Ibu
Penyusuan susu ibu adalah berkenaan pemakanan permulaan
terbaik dan menjalin hubungan dengan bayi yang paling baik.
Panduan bergambar yang dimuatkan dapat membantu anda memulakannya. Terdapat
juga tip tentang cara untuk mengeratkan perhubungan dengan bayi.


1. Posisi penyusuan yang baik
Menyusu dalam posisi yang salah boleh menyakitkan anda dan juga mengecewakan bayi. Berikut adalah cara yang betul:
  • Sentuh bibir bayi dengan hujung puting sehingga dia membuka mulutnya.
  • Biarkan dia membuka luas mulutnya untuk memenuhi sebahagian besar areola (bahagian berwarna coklat).
  • Gerakan rahang dan bunyi tegukan memastikan yang bayi menyusu dalam posisi yang betul.
  • Bayi akan berhenti menyusu bila kenyang. Jika bayi masih menyusu walaupun susu sudah berhenti mengalir, masukkan hujung jari kelingking anda di hujung mulut bayi untuk menghentikan hisapan.

 2. Refleks ‘let-down’ atau pancutan susu
Refleks ‘let-down’ adalah rasa berdenyut yang menandakan aliran hangat susu sebaik sahaja bayi telah berada pada posisi penyusuan yang betul. Jika anda tidak mengalami rasa ini, ia mungkin disebabkan oleh gangguan, tiada ruang untuk bersendirian, rasa malu atau cemas tentang penyusuan susu ibu, letih atau sakit.



 3. Pilih posisi yang selesa
Dapatkan posisi yang membuat anda dan bayi rasa selesa. Tubuh bayi haruslah rapat ke tubuh anda dan mukanya bertemu dengan payudara anda. Mulutnya haruslah berhampiran dengan puting dan kepala, leher dan belakangnya perlulah dalam keadaan lurus. Belakang badan anda juga perlulah tegak, jangan membongkok. Gunakan bantal untuk bersandar, jika perlu.


Posisi dakapan
Ini merupakan posisi klasik dan menjadi kegemaran kebanyakan ibu. Ia membolehkan perut bayi dan perut anda bertemu supaya anda tidak perlu memusingkan kepalanya untuk menyusu.
  • Kepala bayi berehat di dalam dakapan anda.
  • Sokong belakang badan dan punggung bayi.
  • Lengan bayi perlu berada di bahagian sisinya.

Posisi ‘football hold’
Posisi ini sangat sesuai jika anda baru pulih daripada pembedahan ‘Cesarean’, memiliki payudara yang besar, menyusukan bayi pramatang atau bayi yang kecil saiznya atau menyusukan anak kembar pada waktu yang serentak.
  • Sokong kepala bayi dengan tangan.
  • Gunakan bantal untuk menyokong belakang badan bayi.


Posisi berbaring
Cuba posisi ini apabila anda dan bayi rasa letih. Jika anda baru pulih daripada pembedahan ‘Cesarean’, ini mungkin satu-satunya posisi yang boleh anda cuba pada beberapa hari pertama.
  • Sokong kepala anda dengan lengan.
  • Sokong bayi anda dengan lengan atas

4. Beralih payudara
Jika boleh, berikan bayi menyusu dari kedua-dua belah payudara setiap kali menyusu. Susukan bayi pada satu payudara sehingga dia berhenti menghisap. Angkat bayi, sendawakannya dan alihkannya ke payudara sebelah dan teruskan menyusu sehingga dia kenyang. Untuk penyusuan yang berikutnya, mulakan pada payudara yang terasa sarat dengan susu.






Sendawakan bayi
Sendawakan bayi setiap kali selesai penyusuan. Dia mungkin termuntah susu, jadi pastikan anda menyediakan tuala. Jika dia tidak sendawa selepas 30 saat, dia mungkin tidak perlu disendawakan.
  • Letakkan bayi di bahu anda.
  • Gosok atau tepuk perlahan belakang badannya.




Jalinan Hubungan Dengan Bayi
Anda boleh menjadikan setiap sesi penyusuan sebagai suatu pengalaman bermakna melalui suasana yang betul dan penuh perasaan bersama-sama dengan si manja. Lebih penting lagi adalah interaksi dengan si manja yang berkualiti semasa menyusukannya. Berikan sentuhan kasih sayang kepadanya agar si manja rasa dihargai dan selamat, lalu meningkatkan harga diri dan keyakinannya.

Sumber


No comments:

Post a Comment