Pages

Friday, November 28, 2014

Apabila Hobi Berbudi Kepada Tanah Muncul.

Kangkung
 Ini ialah kangkung. UA hanya tanam batang dan akarnya sahaja, sekarang sudah tumbuh tunas dan anak-anak pokok. Tapikan, kangkung ini sangat kurus, ada orang kata macam tuannya tinggi melidi hehehe.


Daun sup


Ini pula daun sup, ada satu hari daun sup ni tidak habis makan, UA rendam dalam air. Lama juga ada seminggu. Mula-mula rendam tepi sinki sahaja lepas tu Ainan bawa keluar rumah, makin tinggi pokoknya. Apabila tanam, UA letak air lebih sebab hari tu semasa rendam air kosong sahaja daun sup ini boleh survive agaknya cara tanamnya begitulahkan. OOOoooohh ini try and error sahaja.


Daun kesum
 Ini pula daun kesum yang UA beli di Giant. Tetapi UA tidak tahu tanam macam mana, maka bertanyalah UA pada kawan-kawan. Haaaa mereka bagitahu rendam terlebih dahulu sehari dua bagi keluar sedikit akar, pacaklah ke dalam tanah. Ok, terus rendam semalam. Hari ni nampaklah macam ada sedikit akarnya mula mahu keluar.

Oh ye, pokok daun kesum tidak memerlukan pencahayaan yang terang. Redup-redup sahajapun ok. Dah tahu mahu letak di mana.


Limau purut dan cili
2 pokok ini UA beli di nursery semalam. Cantik dan segar kedua-duanya. Post sahaja di FB mendapat pesanan 'jaga-jaga daun limau purut tu. Ulat suka' haaa sudah haha. Manalah UA tahu. UA masuklah ke dalam group FB: Kebun Bandar. Di situ pelbagai cerita tentang pokok dan tumbuhan ada, dan nampaklah ulat-ulatnya. Ulat beluncas yang akan jadi rama-rama suka makan daun limau purut dan daun kari.

Ulat beluncas, ada gaya mata Ultraman tak? 




Ini gambar yang dishare di group Kebun Bandar tu. Ulat ni daripada pokok kari. Pemilik pokok ambil ulat-ulat yang ada di pokok letak dalam satu bekas kemudian bagi makan setiap hari.

Rama-rama
Daripada ulat jadi kepompong, hisap madu di pohon bunga.. lepas tu tidak tahu dah apa sambungan lagu hehe. Yang UA ingat, rama-rama yang indah, tapi sayang hidup tak lama.


Ok pasal ulat-ulat ni di group ada perbincangan, setiap makhluk di muka bumi ni ada hak mereka masing-masing. Kiranya kalau mereka duduk di pokok kita dan makan daun-daun samada biar atau alihkan dan bagi makan setiap hari. Jangan sesekali bunuh, tidak baik. Ada juga yang bagitahu mereka gunting dua ulat ni. Huaaaa. Kesian juga. Teringat zaman kecil UA, pergi ke dalam semak belakang rumah semata-mata mahu cari ulat lepas tu bila terkumpul banyak UA goreng di dalam tempurung. Oooohh kejamnya daku. UA darjah 3 ke, 4  macam tulah.


Rama-rama



Ulat dialihkan ke dalam bekas kemudian diberi makan setiap hari akhirnya menjadi rama-rama

Ulat beluncas di pohon limau kasturi

Tuan pokok ni kata, tengok-tengok di pokok kasturinya pun ada ulat. Biarkan sahajalah ulat ni nak hidup juga.

Sebenarnya kehadiran ulat-ulat ini boleh dijadikan pengajaran dan bahan pelajaran untuk anak-anak memerhati kejadian alam.

Selepas UA baca cerita tentang ulat-ulat ini teringatlah UA suatu ketika dahulu hehe, awal-awal join Shaklee juga ada yang bagitahu Basic H bagus untuk tanaman. Bagus macam mana tidaklah UA tahu.

Disebabkan banyak petua daripada group Kebun Bandar, ada yang letak racun untuk mengelakkan kedatangan ulat-ulat ini tetapi bersyaratlah tidak boleh petik daun atau buah selama 2 minggu. Agaknya disebabkan toksikkan. Takut pula dengarnya, kita tanam sebab nak makan, dan tanam sendiri biarlah bebas daripada racun serangga.

Maka UA pun buatlah eksperimen berani mati. Mati apa ni? Eksperimen mematikan pokok-pokok inilah. Perbuatan UA atas risiko sendiri. Tetapi i.Allah tidak mati sebab ada dalam 1001 kegunaan Basic H ni di web Shaklee yang world wide punya ia bagus untuk tumbuhan, jadi marilah kita cuba ye. Mudah-mudahan berkesan, ameen.


Cairan Basic H

Sembur sahaja pada daun dan batang pokok



Itu sahaja untuk entri kali ini. Nanti UA share pasal baja pula ye. Sebenarnya UA ni tidak tahu langsung pasal tanaman, baru mahu belajar. Kita sama-sama belajar ok. Yang baik daripada Allah. Yang buruk-buruk itu semestinya daripada UA.


Kredit picture ulat dan rama-rama, FB: Kebun Bandar

No comments:

Post a Comment