Pages

Monday, November 17, 2014

Bagaimana Lahirkan Anak Genius?


Dalam otak kita ada sel-sel otak yang dinamakan Neuron. 

Katakan saya kata 'I LOVE YOU'. 

Apa yang anda faham? Terus faham atau menerawang? Atau fikiran blurr? Hanyut?


Apabila kita hantar signal I Love You, otak akan menerima isyarat untuk proses perkataan itu. Daripada gambarajah, sending Neuron tidak bercantum dengan Receiving Neuron. Ada gap pada tengah-tengah itu dipanggil Synapse. Yang menyampaikannya ialah Neurotransmitter. Semakin tinggi Neutrotransmitter semakin pick up seseorang itu. Sama macam anak kita, jika kita bekalkan mereka nutrisi yang cukup, Neurotransmitter lebih banyak dan cepat mereka proses apa yang diajar. 
     

Nampak tak Neurotransmitter tengah alihkan signal tu? 

Anak yang bijak akan berminat untuk belajar lebih rajin berbanding anak yang 'so-so' suka makan jajan.


Apakah makanan yang meningkatkan Neurotransmitter? Choline, ia terdapat di dalam Lecithin. Choline akan ditukarkan kepada Acetylcholine (salah satu Neurotransmitter). Jika inginkan anak bijak, bekalkan mereka sumber Choline setiap hari. Lecithin bukan sahaja untuk emulsi lemak tetapi bagus untuk kesihatan Neurotransmitter anak-anak. 

Bukan itu sahaja, semakin meningkat usia, semakin menurun jumlah Neuron otak, bekalkan warga tua untuk elakkan mereka daripada nyanyuk.Bagi orang dewasa, Neurotransmitter untuk mengawal mood setiap hari. Kita tidak mahu mood yang turun naik seperti orang tidak sihat mental, sekejap menangis sekejap ketawa disebabkan Neurotransmitter menggila turun naik sesuka hati mereka, B-Complex dan Lecithin membantu membaiki mood selain daripada sentiasa berfikiran positif. 

3 comments:

  1. hahhaa.. silap makan ubat lah lau cmtu... bukan OmegaGuard,
    tapi Lecithin & B-Complex :)

    ReplyDelete
  2. Tak silap dah.. Omega Guard tinggi DHA buat maklumat meluncur terus.. Macam tak ada gap dah.. Lagi laju... Kaler otak ada putih dan Grey. Otak Genius, kaler grey lagi tinggi.. Grey tu tinggi DHA

    ReplyDelete
  3. Hooo itu macam ke ? jadi kena jaga makanlah ye ?

    ReplyDelete