Pages

Friday, December 19, 2014

KELEBIHAN BERSENAM SEBELUM SARAPAN

Tips hari ini ialah cara menurunkan berat badan secara alamiah atau semulajadi dan anda hanya perlu konsisten setiap hari.


Kelebihan Senaman pagi hari sebelum sarapan. 

Kajian yang dilakukan di Universiti Northumria menemukan mereka yang bersenam sebelum sarapan membakar lemak 20 peratus lebih tinggi berbanding mereka yang mengambik sarapan terlebih dahulu. Cukup dengan hanya mengambil alas perut seperti minum susu rendah lemak dan bijirin ringan serta menangguhkan sarapan berat selepas bersenam nanti. Selain itu, senaman pada pagi hari tidak menambah selera makan anda pada tengah hari jadi jangan khuatir jika anda sedang mengamalkan diet.


Ucapkan selamat tinggal pada makanan bergoreng dan berlemak

Semakin banyak lemak yang diambil semakin banyak pula yang disimpan di perut. Jadi elakkan menyimpan lebih banyak lemak dengan mengurangkan makanan yang berlemak dan bergoreng. Selain itu elakkan juga mengambil terlalu banyak karbohidrat kerana karbohidrat berlebihan akan ditukar kepada lemak

Jangan lupa kualiti tidur anda

Banyak kajian yang mengaitkan antara kurang tidur dengan kegemukan. Kurang tidur dapat mengganggu isyarat lapar-kenyang sehingga anda akan makan tanpa disedari dan makan lebih banyak.

1 comment:

  1. wow! bagus info ni... selalu sangat culas nak bersenam... ;-)

    jemputla melawat blog saya.. ada juga tip2 kesihatan sebagai panduan...
    www.cintahealth.com

    salam ukhwah,
    msraiza

    ReplyDelete