Pages

Thursday, March 5, 2015

8 FUNGSI ZINK INI MENYEBABKAN ANDA TERFIKIR UNTUK AMALKAN ZINK SETIAP HARI.

1) Kesihatan Manusia 

Zink merupakan elemen surih yang penting untuk manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan. Ia berfungsi dan memainkan peranan penting di lebih daripada 300 enzim lebih dalam badan manusia . Tubuh dewasa mengandungi kira-kira 2-3 gram zink . Zink didapati di semua bahagian badan iaitu di organ-organ , tisu , tulang , cecair dan sel-sel . Otot dan tulang mengandungi paling banyak zink badan ( 90 % ) . Kepekatan Zink yang tinggi ialah di dalam kelenjar prostat dan air mani .

 2) Pertumbuhan dan Pembahagian sel

ChildrenZink penting terutama semasa mengandung, membantu janin membesar dan membahagi sel dengan cepat. Zink juga membantu untuk mengelakkan keabnormalan dan kelahiran pra-matang . Zink penting untuk mengaktifkan pertumbuhan - ketinggian, berat badan dan pertumbuhan tulang - pada bayi , kanak-kanak dan remaja.

3) Kesuburan

Zink memainkan peranan yang penting dalam kesuburan . Bagi lelaki, zink melindungi kelenjar prostat daripada jangkitan ( Prostatitis ) dan akhirnya daripada pembesaran ( hipertropi prostatik ) . Zink membantu mengekalkan jumlah sperma, pergerakan dan tahap normal serum testosteron.  Pada perempuan , zink boleh membantu merawat masalah haid dan mengurangkan gejala yang berkaitan dengan sindrom prahaid ( PMS ) . 

Male Anatomy of Reproduction: The Prostate
Prostate


4) Sistem imun
Sistem Imun Manusia


Antara semua vitamin dan mineral , zink menunjukkan kesan yang kuat ke atas semua sistem imun penting. Zink memainkan peranan yang unik dalam T - sel . Tahap zink yang rendah membawa kepada kekurangan dan kelemahan T - sel yang tidak dapat mengenali dan melawan jangkitan tertentu. Peningkatan tahap zink telah terbukti berkesan dalam pertempuran radang paru-paru dan cirit-birit dan jangkitan lain . Zink juga boleh mengurangkan tempoh dan tahap selesema biasa .

5) Rasa, Bau dan Selera Makan
Zink mengaktifkan kawasan otak yang menerima dan memproses maklumat daripada sensor rasa dan bau. Tahap zink di dalam plasma darah dan kesan zink pada lain-lain nutrien, seperti tembaga dan mangan, mempengaruhi selera dan citarasa . Zink juga digunakan dalam rawatan anoreksia.

6) Kulit, Rambut dan Kuku 
Anatomical Structures of Human Skin
Struktur Kulit Manusia
Zink mempercepatkan pembaharuan sel-sel kulit . Krim zink digunakan untuk bayi bagi melegakan ruam lampin dan menyembuhkan luka dan kecederaan. Zink juga telah terbukti berkesan dalam merawat jerawat, masalah yang memberi kesan terutamanya terhadap remaja, dan zink telah dilaporkan mempunyai kesan positif ke atas psoriasis dan neurodermitis .

Rambut   

Zink digunakan sebagai agen anti -radang dan boleh membantu melegakan tisu kulit, terutamanya dalam kes-kes Poison Ivy , selaran matahari, lepuh dan penyakit gusi tertentu.   Zink penting untuk rambut yang sihat. Tahap zink yang tidak mencukupi boleh menyebabkan kehilangan rambut , rambut yang kelihatan nipis dan kusam juga beruban lebih awal. Terdapat juga beberapa syampu yang mengandungi zink untuk membantu mencegah kelemumur
Kuku
8) Penglihatan

Mata
Kepekatan zink yang tinggi juga terdapat di dalam retina. Dengan peningkatan umur, penurunan zink retina seolah-olah memainkan peranan dalam pembangunan degenerasi makular berkaitan dengan usia ( AMD ), yang membawa kepada kehilangan separa atau lengkap penglihatan. Zink juga boleh melindungi daripada rabun malam dan menghalang perkembangan katarak .

Siapa yang memerlukan zink ?

Setiap orang memerlukan zink. Kanak-kanak memerlukan zink untuk membesar , orang dewasa memerlukan zink untuk kesihatan . Berkembang bayi , kanak-kanak dan remaja , wanita hamil dan ibu-ibu menyusukan anak , atlet , vegetarian dan orang tua sering memerlukan lebih zink .

Dari mana kita mendapatkan zink? 

Kita mendapat zink terutamanya daripada makanan yang kita makan. Sumber utama zink ialah daging merah, daging ayam, ikan, makanan laut, bijirin dan produk tenusu . Zink yang paling baik untuk tubuh daripada sumber daging . Serapan makanan berasaskan tumbuhan adalah umumnya lebih rendah disebabkan oleh serat dan asid phytic yang menghalang penyerapan zink .
Diet yang seimbang adalah cara terbaik untuk bekalan zink pada badan anda. 

Suplemen zink atau suplemen multi - vitamin / multi- mineral harian boleh diambil jika pengambilan pemakanan anda tidak mencukupi .



--------------------------
Review produk 

Shaklee mempunyai suplemen Zink. Ia daripada bahan semulajadi, pembelian bulan ini ialah pada harga PROMOSI iaitu;

Zink Beli 3 PERCUMA 1  

Harga sebotol hanya RM33.75, mengandungi 120 biji. 

Diambil sebelum sarapan 1 biji setiap hari membantu anda dengan khasiat-khasiat di atas. Baik untuk lelaki dan wanita. 


Dapatkannya hari ini daripada TUAN NURUL AIN (013-3570906)

No comments:

Post a Comment