Pages

Friday, August 28, 2015

3 PUNCA KEGUGURAN

Semalam saya singgah lagi di blog pakbidan milik Dr Hamid Arshat, baca pasal punca-punca keguguran. Ngeri. Selalu baca ni sebab 'standby' anak keempat, maklumlah anak bongsu setakat ini dah berusia 2 tahun 1 bulan. Jadi perancangan untuk 'next generation'. Eh, umur belum masuk 30tahun dah nak masuk 4 anaknya hehe. Mengikut perancangan awal-awal perkahwinan dahulu.



Saya bentang 'proposal' saya kepada suami satu persatu. Waktu itu hanya tahu pasal kehamilan, penyusuan. Jarak kehamilan untuk setiap anak sebaik-baiknya 2 tahun seorang. Kenapa? Sewaktu mengandung sehingga bersalin, banyak nutrien di dalam badan dan rahim akan hilang untuk diberikan kepada bayi. Jika tiada perancangan, ikut eksiden sahaja, anak berikutnya berkemungkinan kurang zat, tambah lagi kalau maknya anti suplemen.

Ok, saya bagitahu suami setiap anak kami mesti mendapat penyusuan 2 tahun penuh. Alhamdulillah lagi 2 hari si kecil ni akan selesailah penyusuannya iaitu 2 tahun 1 bulan (pentingkan perancangan ni?).

Berbalik kepada punca keguguran, saya nak sentuh 3 PUNCA KEGUGURAN sahaja;


1) Keguguran berlaku akibat kecacatan kromosom atau janin yang terhasil cacat. Bila janin tidak boleh 'survive' gugurlah ia. Ibu-ibu jangan sedih jika ini berlaku ye, ada hikmahnya.

2) Badan ibu terlalu banyak toksin. Hmmm yang ini ramai tidak perasan, kita terlalu percaya kita boleh hidup tanpa makanan tambahan. Itulah salah fahaman kita hari ini. Kalau zaman tok nenek moyang kita dulu, YA, mereka tidak perlukan makanan tambahan kerana buah-buahan, sayur-sayuran, sumber dedaging, ayam, lembu, ikan semuanya 'fresh'. Tetapi hari ini sana sini hormon, sayur dan buah tidak lagi membekalkan nutrien yang cukup kerana tanah kita sekarang tidak sama dengan tanah zaman dahulu.

Apa yang perlu disarankan kepada ibu hamil jika keadaan ini berlaku? Dr Hamid Arshat sarankan vitamin tinggi antioksidan untuk menyahtoksin dan menguatkan rahim. Antaranya ialah Vitamin E(400IU) dan Vitamin C (1G). Suplemen Shaklee ada kedua-dua produk ini dan semestinya ia jauh lebih baik daripada suplemen di luar kerana Shaklee hanya menyediakan suplemen semulajadi dan bebas bahan sintetik. Selamat diamalkan untuk ibu hamil yang berisiko ini.


3) Faktor hormon. Hormon Progesterone ibu tidak cukup tinggi untuk membenarkan penempelan janin. Jadi, segera berjumpa doktor atau bidan anda untuk mendapatkan suntikan hormon.


Ok itu sahaja.

Nak tengok rupa Vitamin C dan E Shaklee? Boleh. Untuk anda pelanggan saya, apa sahaja.

Cegah keguguran
2 biji setiap hari

Cegah keguguran
1-2 biji setiap hari
Dalam masa sama, jangan lupa amalkan set lengkap kehamilan pada saat anda bermula hendak merancang lagi bukan setelah tahu anda telah hamil. Perancangan itu penting. Lagi 1, nutrisi cukup sebelum hamil boleh membantu pencegahan daripada morning sickness yang keterlaluan. Sikit-sikit tu biasalah.



Ingat Shaklee, cari saya ye.




No comments:

Post a Comment