Pages

Monday, August 31, 2015

8 CARA MELEGAKAN 'MORNING SICKNESS'

Bagi ibu hamil, alahan atau 'morning sickness pada peringkat awal kehamilan itu perkara biasa. Ini kerana, perubahan hormon ibu dan peningkatan hormon mengandung. Apa yang harus dilakukan ibu hamil untuk mengelakkan 'morning sickness' atau melegakannya? 

1. Makan sikit tetapi kerap

Kerap
Makan sikit dan kerap


Membiarkan perut kosong akan menyebabkan alahan semakin teruk. Amalkan makan dengan jumlah yang sikit tetapi kerap dapat mengekalkan gula dalam darah. Sediakan snek ringkas sepanjang hari untuk anda kunyah.
Kacang
Kekacang
2. Makan makanan kaya protein

Makan dengan jumlah sederhana, makan makanan kaya protein seperti kekacang yang juga tinggi dengan Vitamin B. Elakkan makanan berlemak, berempah, berasid atau makanan bergoreng yang boleh mencetuskan loya.

3. Sarapan di atas katil

morning sickness

Yang ini paling seronokkan? Dapat makan terus dari atas katil. Jika anda terus bangun semasa perut kosong akan membuatkan anda bergegas ke tandas. Dapatkan roti bakar sebelum bangun dan makan perlahan-lahan boleh mengelakkan alahan. 


4. Minum di antara waktu makan

Drinking water
Minum air banyak

Jika anda sukar untuk menelan air semasa makan, hadkan pengambilan minuman di antara waktu makan. Minum air yang banyak untuk kekal terhidrat. Kalau saya, saya akan minum Performance Drink Shaklee untuk kekal terhidrat. Waktu awal kehamilan, entah kenapa nak minum airpun tidak lalu. 

5. Banyakkan berehat

Sleeping woman

Elakkan stress atau sebarang tekanan. Tekanan dan keletihan akan membuatkan alahan anda semakin teruk. Dapatkan rehat yang cukup dan baringkan jika anda ada peluang. Saya suka berehat ni. Kalau anda nak tahu, awal kehamilan badan akan terasa lesu dan hanya mahu tidur. Jangan risau, ia normal untuk anda.

6. Hidu lemon
Menghidu hirisan lemon akan melegakan loya anda. Anda juga boleh menambah hirisan lemon ke dalam teh anda atau di dalam air kosong jika perlu.

Sniffing lemon


7. Legakan perut anda dengan halia

ginger

Anda boleh mengambil halia untuk melegakan perut anda dan mengurangkan loya. Parut halia hidup atau ambil sahaja tablet halia. Saya biasanya akan ambil Peppermint Ginger Shaklee untuk melegakan angin di dalam perut sekaligus melegakan loya. Sesekali saya akan kunyah parutan halia hidup. Sekejap sahaja, semua angin akan keluar dan keadaan lebih menyihatkan. 

8. Ambil multivitamin kehamilan

Mengambil multivitamin kehamilan membantu mengurangkan rasa loya kerana lengkap sumber vitamin walaupun hanya mempunyai bukti yang sedikit. Namun, jika ia tidak berjaya, mengambil multivitamin ini akan memastikan dos asid folid dan vitamin D anda cukup. Jangan lupa ambil B-Complex sekali untuk keperluan keseluruhan vitamin B yang lengkap.


Multivitamin hamil
vitamin asas hamil saya


Testimoni tiada rasa loya dengan suplemen hamil Shaklee


Jika anda hamil, perlukan suplemen kehamilan, hubungi sahaja saya, anda layak mendapat konsultasi PERCUMA daripada saya.







3 comments:

  1. Morning sicness memang menjadi gangguan bagi ibu hamil. Namun sekarang itu tak menjadi masalah lagi kerana sudah ada set hamil dari shaklee yang bantu ibu legakan morning sickness yang diderita. Memang terbaik set ini.

    ReplyDelete
  2. A few Europeans and Russians expressed that it was anything but a threat to youngsters, and President Trump asserted it was a deception. N95 respirator

    ReplyDelete
  3. Utilize cleaned needles now and again of medicines. Arrange the restorative waste in the wake of utilizing it. all infos

    ReplyDelete