Pages

Wednesday, August 19, 2015

SEMBELIT KETIKA HAMIL


 


KENAPA SAYA SEMBELIT?

Sembelit adalah masalah biasa semasa hamil. Seramai separuh daripada wanita hamil mengalami sembelit

Salah satu punca ialah peningkatan hormon progesteron, yang melegakan otot di seluruh tubuh, termasuk saluran penghadaman. Ini bermakna bahawa usus memproses makanan dengan lebih perlahan dan masalah ini lebih teruk pada akhir kehamilan kerana tekanan rahim yang sedang membesar pada rektum anda.
Makanan tambahan zatbesi, terutamanya dalam dos tinggi , boleh membuat sembelit teruk.


Apa yang boleh saya lakukan jika sembelit ?

Berikut ialah beberapa tips untuk mencegah dan mengurangkan sembelit :

  • Makan makanan tinggi serat seperti bijirin gandum dan roti penuh, beras perang, kekacang dan buah-buahan segar dan sayur-sayuran setiap hari. Menambah beberapa sudu bran gandum yang belum diproses (boleh didapati di kedai-kedai makanan kesihatan) untuk bijirin anda pada waktu pagi dan mengikutinya dengan segelas air boleh membantu, walaupun ia mungkin mengambil masa beberapa hari sebelum anda perasan perbezaannya.

  • Minum banyak air - sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas sehari. Segelas jus buah-buahan setiap hari, terutama jus prune, juga boleh membantu. Sesetengah orang mendapati bahawa meminum air suam selepas bangun tidur membantu pergerakan usus.
  • Bersenam secara teratur. Berjalan, berenang, menunggang basikal pegun, dan yoga boleh membantu mengurangkan sembelit dan cuti anda berasa lebih cergas dan sihat .
  • Usus anda adalah yang mungkin paling aktif selepas makan, jadi luangkan masa untuk ke bilik air selepas anda makan. Dengari badan anda. Jangan sekali-kali menunda pergi ke bilik air apabila anda terasa ingin membuang air.
  • Jika multivitamin pranatal anda mengandungi dos zat besi yang tinggi(dan anda tidak anemia), minta jururawat kesihatan anda menukar makanan tambahan dengan kurang zat besi.
  • Jika langkah-langkah di atas tidak membantu, rujuk jururawat atau doktor untuk mengambil makanan tambahan serat atau pelembut najis .

Adalah sembelit suatu yang serius?

Tidak, tetapi kadang-kadang ia boleh menjadi tanda-tanda masalah lain. Jika anda mempunyai sembelit yang teruk dan disertai dengan sakit perut, silih dengan cirit-birit, atau anda mengeluarkan mukus atau darah, hubungi doktor anda dengan segera.

Meneran semasa membuang air besar atau membuang najis yang keras boleh menyebabkan atau memburukkan lagi buasir, vena yang bengkak di kawasan dubur. Buasir boleh menjadi sangat tidak selesa, walaupun ia jarang menyebabkan masalah yang serius . Dalam kebanyakan kes, buasir mengambil masa agak lama untuk sembuh selepas bayi dilahirkan . Walau bagaimanapun, jika sakit yang teruk atau anda mempunyai pendarahan rektum , hubungi jururawat dan doktor anda supaya anda boleh dirawat.

Adakah suplemen yang membantu mengatasi masalah sembelit?


Ada. Ostematrix iaitu makanan tambahan Kalsium Magnesium yang seimbang membantu dalam melembutkan najis. Jika diamalkan sebelum tidur dan awal pagi minum air yang banyak, proses pembuangan air besar menjadi lebih mudah.


Juga, amalkan Zinc untuk mencegah buasir. Bukan itu sahaja, Zinc amat diperlukan ibu hamil untuk pembentukan fetus dan mengekalkan kesihatan semulajadi.


 Apa kata pengamal set hamil Shaklee ini?


  
Dapatkan set hamil lengkap Shaklee ini. Kandungan zat besi di dalam setiap tablet Vita-Lea tidak tinggi. Jika anda tidak mengalami masalah anemis sepanjang hamil, 1 biji sudah mencukupi, jika anda mengalami anemia dos boleh ditambah kepada 2 atau 3 tablet sehari bergantung kepada Hemoglobin anda. 

Suplemen Shaklee yang fleksibel, membantu ibu-ibu hamil mengatasi pe;bagai masalah malah mendapatkan kesihatan optimim sepanjang kehamilan. 

Hubungi saya SEKARANG untuk set hamil anda.


7 comments:

  1. Sembelit ketika hamil? Seksanya, ikuti langkah-langkah pencegahan di sini : SEMBELIT KETIKA HAMIL

    ReplyDelete
  2. Sembelit ketika hamil? Seksanya, ikuti langkah-langkah pencegahan di sini : SEMBELIT KETIKA HAMIL

    ReplyDelete
  3. saya buasir...x brani makan pedas da..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beat boleh amalkan zinc dan Ostematrix ni untuk masalah buasir. kalau nak beli, hubungi saya ya, Ain-0133570906

      Delete
  4. Ketulan atau benjolan pada payudara membimbangkan? Ikuti 10 CARA MENCEGAH KANSER PAYUDARA

    ReplyDelete
  5. Mungkin boleh makan ducolax (abaikan ejaan)...Jumpa di sini

    ReplyDelete
  6. dari awal pregnant dah mula kena sembelit. terseksa rasanya.

    ReplyDelete