Wednesday, February 17, 2016

SISTEM PERTAHANAN BADAN MANUSIA


Sistem pertahanan badan manusia terbahagi kepada 2:-

1) Sistem pertahanan yang pertama
2) Sistem pertahanan yang kedua



๐Ÿ‘‰๐Ÿฟkulit - halang patogen cth:- jika berlaku pencemaran udara, jika patogen yang hadir tidak terlalu kuat. Kulit kita akan bunuh Patogen tu. Sebab tu elakkan pakai produk tinggi chemical nanti pertahanan kulit hilang, senang kena penyakit.


๐Ÿ‘‰๐Ÿฟ membran mukus - jika kulit tidak mampu membunuh Patogen, sel mukus kita akan perangkap Patogen daripada masuk paru2.. Jika patogen banyak sangat, membran mukus tak mampu perangkap patogen, maka terjadilah Asma..

๐Ÿ‘‰๐Ÿฟ Jus gastrik - membunuh mikroorganisma yang masuk ke dalam perut. Jika ada mikroorganisma pada makanan, jus gastrik yang bersifat asidik akan bunuh mikrob tu..

๐Ÿ‘‰๐Ÿฟ Air mata, peluh & air liur - antibakteria semulajadi di dalam badan kita

Sistem pertahanan yang kedua:- 

๐Ÿ‘‰๐Ÿฟmelibatkan sel-sel darah putih memainkan peranan untuk menghalang dan membunuh patogen. Jika sel pertahanan pertama dah berjaya dilepasi patogen, maka sistem pertahanan kedua akan memainkan peranan bunuh patogen. (Patogen; Virus dan bakteria).


Sel darah putih tidak boleh detect Patogen yang masuk ke dalam badan. Yang boleh detect ialah Interferon.

Interferon akan bagi signal kepada sel darah putih bahawa Patogen masuk di dalam badan dan membuatkan sel darah putih bertindak seperti askar untuk membunuh patogen yang masuk



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...