Pages

Monday, December 5, 2016

Vagina Bau Ikan Kering

Normal dan sihat jika vagina mengeluarkan discaj jernih dan putih. 
Lendir ini dihasilkan secara semulajadi daripada dinding rahim, yang dikenali sebagai serviks.
Jumlah keputihan berbeza sepanjang kitaran haid (discaj coklat biasanya akhir 'period') dan kebanyakan wanita hamil akan menghasilkan "discaj mengandung".


Bau vagina boleh disebabkan oleh beberapa sebab, seperti pertumbuhan bakteria, jangkitan yis, kebersihan tidak dijaga, perubahan hormon, dan penyakit kelamin.


Jika masalah ini disebabkan oleh jangkitan, mungkin ada tanda-tanda seperti kemerahan, gatal-gatal, pedih dan kerengsaan di kawasan vagina. Bau hanyir atau seperti ikan kering, adalah disebabkan oleh vaginosis bakteria.


Tidak kira apa alasannya pasti mempunyai vagina yang berbau ini memalukan. Jika ia terjadi kepada anda, lakukan ini;


1) Kurangkan pengambilan gula putih 

Image result for white sugar

Gula putih antara punca atau penyebab utama pertumbuhan Candida secara pesat. 

2) Amalkan probiotik dan prebiotik 
Cuka epal organik mengandungi probiotik iaitu bakteria baik yang berfungsi untuk meningkatkan imun iaitu menghapuskan kesan pertumbuhan Candida dan Yeast di usus malah membantu untuk mencegah dan merawah keputihan teruk berbau ikan kering. 



 
3) Amalkan Garlic Shaklee 

Garlic bertindak sebagai antibiotik semulajadi mampu membunuh patogen dan kulat yang hadir di dalam vagina. Jika anda alami masalah bau vagina, pastikan dos garlic ditambah, bukan dos biasa. 

4) Amalkan Alfalfa Shaklee


Alfalfa membantu mengurangkan masalah keputihan yang teruk juga membunuh bakteria jahat di dalam vagina. Di samping itu, ia memberi kesan seperti kacip fatimah iaitu mampu mengetatkan vagina.

5) Vitamin asas 3 serangkai; Vita-Lea, B-Complex dan Vitamin C 







3 vitamin ini membekalkan seluruh keperluan nutrisi harian. Apabila badan cukup nutrisi, antibodi meningkat. Apabila antibodi anda tinggi, sebarang masalah jangkitan bakteria dan kulat dapat diatasi. 

No comments:

Post a Comment