NASI KERABU


First time buat nasi kerabu. Nipun sebab mak saudara offer bunga telang tu. 


Mak-mak saudara tanya kalau nak buat, ambil semua bahan di rumah mereka. Tolong kutipkan bunga telang, bagi sambal budu. Saya minta resepi untuk semua sekali bahan.



Alang-alang dah belajar, biarlah sampai jadi nasi kerabunya kan. 


Bahan-bahan dan cara membuatnya; 


Nasi

  • sediakan beras, tak kisah beras apapun. Hari ni guna beras siam. 5 pot. 
  • Bunga telang. Banyak kuntum juga, blend dengan air, tapis ambil airnya sahaja 
  • 3 helai daun pandan masuk dalam rice cooker bersama 
  • Sukatan air macam masak nasi biasa 


Macam ni rupa bunga telang tu

Tumis budu (kaler gelap tu) 


  • Bawang merah (banyak juga sebab nak pekatkan kuahkan. Agak2 macam buat masak sambal) 
  • Bawang putih (agak2 4-5 ulas kalau banyak nak buat) 
  • Cili kisar
  • Santan (sebiji kelapa pun cukup dah) 
  • Serai 2 batang 
  • Halia 1 - 2 inci 
  • Air asam jawa 
  • Budu
  • Belacan
  • Garam
  • Gula 

Letak semua sekali dalam periuk, gaul rata dan masak sehingga pecah minyak (kalau santan kotak tak pecah minyak).


Sambal kelapa


  • Kelapa tua parut 1 biji ambil isi kelapa
  • Ikan selayang 10 ekor saiz sedang-sedang
  • Serai hiris halus 4 batang 
  • Gula 
  • Garam

Masak atas dapur api sederhana sampai sambal kering 


Air asam belacan 


  • Cili api
  • Cuka
  • Belacan 1 ibu jari
  • 2 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil garam 

Semua bahan diblend 



Budu 


  • sediakan budu cap ketereh (yang ni jelah yang saya pernah try pun. Lain-lainpun tak apa) 


Ulam


  • Daun serai kayu
  • Daun Kesum
  • Bunga Kantan
  • Kangkung 
  • Apa sahaja ulam boleh dipotong sekali. Kobis boleh. Timun. Atau apa2 yang ada di tempat masing-masinglah. 


Bahan-bahan lain


  • telur masin 
  • Keropok
  • Ikan goreng celup tepung 
  • Ikan percik
  • Ayam percik
  • Solok lada 
  • Daging masin

Atau apa-apa sahaja yang sedap dan mudah untuk kita buat 


Cara makan.

Letak semua bahan atas nasi serba sikit. Ulam lebihpun tak apa. Kemudian gaul semua sekali. Perggghh terangkat. 


*tips daripada rakan. Emaknya pesan, sambal budu kena masin, sambal kelapa kena manis, dalam ulam letak daun kunyit. Terangkat beb makan nasi kerabu ni. 


Alhamdulillah puas hati makan. 

You Might Also Like

0 comments