Saturday, December 24, 2016

NASI KERABU


First time buat nasi kerabu. Nipun sebab mak saudara offer bunga telang tu. 


Mak-mak saudara tanya kalau nak buat, ambil semua bahan di rumah mereka. Tolong kutipkan bunga telang, bagi sambal budu. Saya minta resepi untuk semua sekali bahan.



Alang-alang dah belajar, biarlah sampai jadi nasi kerabunya kan. 


Bahan-bahan dan cara membuatnya; 


Nasi

  • sediakan beras, tak kisah beras apapun. Hari ni guna beras siam. 5 pot. 
  • Bunga telang. Banyak kuntum juga, blend dengan air, tapis ambil airnya sahaja 
  • 3 helai daun pandan masuk dalam rice cooker bersama 
  • Sukatan air macam masak nasi biasa 


Macam ni rupa bunga telang tu

Tumis budu (kaler gelap tu) 


  • Bawang merah (banyak juga sebab nak pekatkan kuahkan. Agak2 macam buat masak sambal) 
  • Bawang putih (agak2 4-5 ulas kalau banyak nak buat) 
  • Cili kisar
  • Santan (sebiji kelapa pun cukup dah) 
  • Serai 2 batang 
  • Halia 1 - 2 inci 
  • Air asam jawa 
  • Budu
  • Belacan
  • Garam
  • Gula 

Letak semua sekali dalam periuk, gaul rata dan masak sehingga pecah minyak (kalau santan kotak tak pecah minyak).


Sambal kelapa


  • Kelapa tua parut 1 biji ambil isi kelapa
  • Ikan selayang 10 ekor saiz sedang-sedang
  • Serai hiris halus 4 batang 
  • Gula 
  • Garam

Masak atas dapur api sederhana sampai sambal kering 


Air asam belacan 


  • Cili api
  • Cuka
  • Belacan 1 ibu jari
  • 2 sudu besar gula
  • 1 sudu kecil garam 

Semua bahan diblend 



Budu 


  • sediakan budu cap ketereh (yang ni jelah yang saya pernah try pun. Lain-lainpun tak apa) 


Ulam


  • Daun serai kayu
  • Daun Kesum
  • Bunga Kantan
  • Kangkung 
  • Apa sahaja ulam boleh dipotong sekali. Kobis boleh. Timun. Atau apa2 yang ada di tempat masing-masinglah. 


Bahan-bahan lain


  • telur masin 
  • Keropok
  • Ikan goreng celup tepung 
  • Ikan percik
  • Ayam percik
  • Solok lada 
  • Daging masin

Atau apa-apa sahaja yang sedap dan mudah untuk kita buat 


Cara makan.

Letak semua bahan atas nasi serba sikit. Ulam lebihpun tak apa. Kemudian gaul semua sekali. Perggghh terangkat. 


*tips daripada rakan. Emaknya pesan, sambal budu kena masin, sambal kelapa kena manis, dalam ulam letak daun kunyit. Terangkat beb makan nasi kerabu ni. 


Alhamdulillah puas hati makan. 

No comments:

Post a Comment