Pages

Monday, January 8, 2018

4 LANGKAH MENYOKONG KEHAMILAN SIHAT

Kehamilan

Kehamilan adalah pengalaman yang sangat istimewa dan unik bagi wanita. Inilah masanya wanita mempunyai banyak soalan dan kebimbangan mengenai apa yang baik untuk mereka serta bayi mereka yang sedang berkembang.

Idealnya, kehamilan yang sihat bermula sebelum konsepsi berlaku sebagai salah satu penentu yang kuat keadaan keseluruhan kesihatan wanita sebelum dia hamil. Mempunyai berat badan yang ideal, pemakanan yang baik, badan fit adalah target sebelum kehamilan yang munasabah.

Penjagaan pranatal termasuk rawatan obstetrik / perubatan yang teratur bermula dari kehamilan yang mungkin, serta pemakanan yang sihat, senaman yang kerap, tidak mendapat berat badan berlebihan dan penggabungan makanan tambahan untuk membantu menangani sebarang jurang nutrien yang berpotensi untuk meningkatkan peluang kehamilan yang sihat. Berikut adalah petua penting untuk menyokong kehamilan yang sihat.

1) Diet

Sangat penting untuk makan makanan seimbang, memilih makanan daripada semua kumpulan makanan. Ini termasuk banyak buah-buahan dan sayuran berwarna-warni untuk membekalkan pelbagai vitamin dan mineral, antioksidan, serta serat untuk menyokong fungsi usus yang sihat semasa hamil. 

Bijirin penuh adalah sumber tenaga, vitamin B, mineral, dan serat yang hebat, jadi 3 hingga 5 hidangan setiap hari disyorkan. Minimakan mengambil "tepung putih / gula putih", terutamanya jika anda perlu mengehadkan penambahan berat badan. 

Sumber protein termasuk daging merah, ayam, ikan, soya, kekacang dan putih telur, semuanya mengandungi protein berkualiti tinggi, menyediakan blok bangunan penting untuk pertumbuhan dan perkembangan janin. Tiga hidangan susu disyorkan untuk membekalkan kalsium, vitamin D dan protein untuk menyokong kesihatan tulang pada ibu dan bayi. Jika anda mengelakkan tenusu, cari suplemen untuk membekalkan keperluan ini. 

Ikan seperti salmon dan ikan bilis mengandungi lemak omega-3 (terutama DHA) yang penting untuk perkembangan otak dan mata bayi. Elakkan jenis ikan yang mungkin tinggi dalam merkuri. Anda boleh mempertimbangkan suplemen DHA sebagai alternatif yang lebih selamat bagi pengganti ikan yang boleh menyebabkan ketoksikan neurologi akibat merkuri.

2) Berat badan

Penambahan berat optimum semasa kehamilan adalah dalam lingkungan 20-30 lbs. Angka ini boleh berubah bergantung kepada faktor-faktor tertentu termasuk berat badan pada awal kehamilan, jika anda hamil lebih daripada satu bayi, atau jika dia mempunyai masalah kesihatan lain. Bincang dengan doktor anda apa julat yang baik untuk anda. Jika anda mengehadkan kalori tambahan anda kepada kira-kira 300 tambahan sehari (melebihi kalori biasa anda) ini biasanya akan menghasilkan kenaikan berat badan yang munasabah.

3) Senaman

Secara amnya, kebanyakan pakar obstetrik mengesyorkan untuk meneruskan senaman rutin yang dilakukan oleh wanita sebelum hamil, dengan besederhana dan munasabah. Senaman perlu diteruskan dan bukan masa untuk meningkatkan kadar senaman dan mungkin perlu diubah suai sepanjang kehamilan. Kegiatan seperti berjalan kaki, jogging ringan, yoga dan berenang digalakkan untuk membina ketahanan, mengurangkan sakit belakang, dan meningkatkan tenaga dan peredaran darah keseluruhan untuk ibu dan bayi. Ini adalah topik perbualan yang baik dengan doktor anda.

4) Makanan Tambahan

Walaupun diet yang sihat memainkan peranan yang penting, mengambil makanan tambahan prenatal boleh menjadi pilihan bijak kerana kita tahu bahawa kebanyakan orang dewasa mungkin tidak memenuhi keperluan pemakanan mereka melalui diet biasa mereka. Tambahan vitamin-vitamin prenatal dirumus khas untuk menangani keperluan wanita hamil dan untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi yang sihat.

Cari salah satu yang termasuk iodin, idealnya 200 mcg untuk menyokong perkembangan dan fungsi tiroid pada ibu dan bayi.

Folat (vitamin B9) atau asid folik sangat penting untuk perkembangan janin awal dan untuk mencegah kecacatan tiub saraf. American College of Obstetrics & Gyynecology dan CDC mengesyorkan 800 mcg asid folik.

Zat besi atau Iron adalah satu lagi nutrien penting yang menjadi perhatian kerana keperluan Zat Besi meningkat semasa mengandung untuk menyokong pengeluaran sel darah merah dalam kedua-dua ibu dan bayi. Kekurangan zat besi adalah perkara biasa pada wanita hamil kerana mereka tidak mengambil zat besi yang cukup daripada diet mereka. Zat Besi daripada sumber haiwan, seperti daging, lebih baik diserap daripada Zat Besi sumber tumbuhan, dan vitamin C meningkatkan penyerapan Zat Besi. Mengambil suplemen Zat Besi dan vitamin C boleh membantu mencegah kekurangan zat besi.

Dan seperti yang dinyatakan sebelum ini, pertimbangkan suplemen minyak ikan yang tulen dan disaring untuk memberikan 200-300 mg DHA untuk menyokong perkembangan mata dan otak.

Akhirnya- Jadi sihat dan nikmati proses ajaib ini.


Klik gambar untuk info lanjut set kehamilan Shaklee 
SET HAMIL SHAKLEE
Set kehamilan Shaklee

No comments:

Post a Comment