Pages

Tuesday, January 9, 2018

8 CARA MAKAN UNTUK KULIT YANG LEBIH SIHAT



Apa yang anda makan dan seberapa baik anda memelihara badan boleh memberi impak besar kepada kesihatan.


Kajian kesihatan menyokong pilihan makanan dan pemakanan yang baik dan memberitahu kita bagaimana pilihan tersebut dapat meningkatkan perkembangan otak kita, hati, pencernaan, kawalan gula darah, dan mungkin panjang umur.

Tetapi bagaimana dengan kulit anda?

Penyelidik telah menyiasat kesihatan kulit dan mendapati bahawa pemakanan yang lebih baik boleh menyamai kulit yang lebih sihat, lebih bersih, dan lebih berseri.

Diet anda mempengaruhi keseimbangan hormon, keradangan, dan detoksifikasi-dan mereka muncul sebagai kulit bersih (atau tidak), kedutan (atau tidak), dan kulit yang berseri (atau tidak).

Ya, anda adalah apa yang anda makan dan kulit anda menunjukkannya. Mari lihat bagaimana:

1) Karbohidrat umumnya adalah makanan yang sihat sehinggalah ia diproses dan diubah menjadi gula ringkas. Gula ringkas meningkatkan kerosakan radikal bebas dan glycated protein (protein tersembunyi) di seluruh tubuh- terutamanya pada kulit. Kajian telah menunjukkan penggunaan gula dalam jumlah besar yang meningkat. [1] Elakkan gula tambahan selagi boleh. Soda 12 oz mungkin mengandungi 8 sudu tambahan gula, lebih daripada yang anda perlu makan dalam sehari. Penuhkan pinggan anda dengan karbohidrat kompleks daripada bijirin dan sayuran yang sihat.
       
2) Protein seperti kolagen dan elastin adalah komponen utama dalam rambut, kulit dan kuku anda. Protein ini memerlukan protein yang baik dalam diet untuk sokongan. Pilih protein yang sihat termasuk ikan, ayam, dan daging lembu yang diberi makan rumput.

3) Lemak yang boleh membahayakan kulit anda adalah lemak trans (didapati dalam makanan yang diproses dan marjerin). Kulit kita menggunakan asid lemak Omega-3 yang sihat seperti yang terdapat di dalam minyak ikan untuk membantu sel-sel kulit berfungsi dengan lebih baik. [2] Minyak zaitun juga telah dikaji dan didapati dikaitkan dengan 31 peratus risiko yang lebih rendah untuk photoaging (penuaan akibat cahaya matahari) orang yang menggunakannya secara berkala. [3]

4) Buah-buahan dan Sayur-sayuran perlu diberi perhatian khusus kerana ia mengandungi banyak nutrien yang baik yang diperlukan oleh badan kita. [4] Diet Mediterranean, yang tinggi dalam sayur-sayuran dan kekacang, telah terbukti hebat untuk kesihatan kulit [5] Banyak fitokimia yang sihat termasuk flavanol, karotenoid, polifenol, dan lain-lain) terdapat dalam sayur-sayuran dan buah-buahan. [6]
       
5) Resveratrol adalah polifenol khas yang terdapat dalam wain merah dan buah-buahan tertentu. Resveratrol telah ditunjukkan dalam kajian untuk melindungi kulit daripada kesan radikal bebas. [7]
       
6) Teh hijau mengandungi banyak sebatian bioaktif (seperti polifenol, flavonoid, dan Catechin) yang berfungsi sebagai antioksidan yang kuat untuk meningkatkan peredaran darah. [8]
       
7) Protein soya telah dikaji dan didapati dapat membantu mengurangkan kedutan kedutan halus dan meningkatkan keanjalan kulit. Penyelidik telah mendapati bahawa 40 mg kacang soya isoflavon setiap hari seolah-olah cukup untuk melihat perubahan positif. [9]

8) Air adalah manfaat yang besar kepada kulit dan anda harus cuba mendapatkan sekurang-kurangnya lapan gelas air sehari.

Makanan yang anda makan bukan sahaja menyediakan nutrien untuk kehidupan tetapi sebilangan besar bahan bioaktif lain untuk menyokong kesihatan, termasuk kesihatan kulit yang baik. Luangkan masa untuk memastikan anda mendapat nutrien yang akan membantu kulit anda mengekalkan wajah berseri  sepanjang hidup anda.


 Anda mungkin berminat tentang PENJAGAAN KESIHATAN ini.
Rujukan:
[1] Purba MB, Kouris-Blazos A, Wattanapenpaiboon N, Lukito W, Rothenberg EM, Steen BC, Wahlqvist ML. Skin wrinkling: can food make a difference?. Journal of the American College of Nutrition. 2001 Feb 1;20(1):71-80.
[2] McCusker MM, Grant-Kels JM. Healing fats of the skin: the structural and immunologic roles of the ω-6 and ω-3 fatty acids. Clinics in Dermatology. 2010 Aug 31;28(4):440-51.
[3] Latreille J, Kesse-Guyot E, Malvy D, Andreeva V, Galan P, Tschachler E, Hercberg S, Guinot C, Ezzedine K. Dietary monounsaturated fatty acids intake and risk of skin photoaging. PloS one. 2012 Sep 6;7(9):e44490.
[4] Liu RH. Health benefits of fruit and vegetables are from additive and synergistic combinations of phytochemicals. The American journal of clinical nutrition. 2003 Sep 1;78(3):517S-20S.
[5] Primavesi L, Piantanida M, Pravettoni V. Mediterranean Diet and Skin Health. InBioactive Dietary Factors and Plant Extracts in Dermatology 2013 (pp. 3-14). Humana Press.
[6] Heinrich U, Tronnier H, Stahl W, Bejot M, Maurette JM. Antioxidant supplements improve parameters related to skin structure in humans. Skin pharmacology and physiology. 2006;19(4):224-31.
[7] Ndiaye M, Philippe C, Mukhtar H, Ahmad N. The grape antioxidant resveratrol for skin disorders: promise, prospects, and challenges. Archives of biochemistry and biophysics. 2011 Apr 15;508(2):164-70.
[8] Heinrich U, Moore CE, De Spirt S, Tronnier H, Stahl W. Green tea polyphenols provide photoprotection, increase microcirculation, and modulate skin properties of women. The Journal of nutrition. 2011 Jun 1;141(6):1202-8.
[9] Izumi T, Saito M, Obata A, Arii M, Yamaguchi H, Matsuyama A. Oral intake of soy isoflavone aglycone improves the aged skin of adult women. Journal of nutritional science and vitaminology. 2007;53(1):57-62.

No comments:

Post a Comment