Pages

Sunday, January 14, 2018

8 Cara untuk Menyokong Tekanan Darah yang Sihat


Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit (CDC) menganggarkan terdapat 75 juta rakyat Amerika dengan masalah tekanan darah - iaitu 1 dalam setiap 3 orang dewasa. Dan sementara angka-angka tersebut kelihatan buruk, CDC juga menganggarkan lebih daripada separuh daripada semua lelaki dan wanita berusia lebih dari 55 tahun akan menghadapi masalah dengan tekanan darah mereka pada suatu masa dalam hidup mereka.


Ia mungkin mengejutkan anda, tetapi doktor sering tidak mendiagnosis penyebab masalah tekanan darah pesakit. Lebih daripada 90% diagnosis masalah tekanan darah diklasifikasikan sebagai "penting" - tidak diketahui punca.

Kita mungkin tidak tahu punca masalah tekanan darah individu-kita tahu beberapa langkah yang boleh diambil untuk mengekalkan tekanan darah yang sihat:

1)Mulailah dengan mengadakan hubungan yang baik dengan doktor anda dan lawati mereka sekurang-kurangnya sekali setahun untuk memastikan tekanan darah anda diperiksa. Pemantauan tambahan boleh dilakukan dengan mudah di pameran kesihatan, di banyak farmasi, atau dengan monitor rumah yang diluluskan oleh FDA.
   
2) Mengekalkan berat badan yang sihat. Berat tambahan dikaitkan dengan masalah tekanan darah. Berita baiknya ialah kehilangan 10 pound mempunyai kesan positif terhadap kesihatan jantung. [1] [2] Pengurangan berat badan adalah gaya hidup yang paling berkesan yang dapat diubah oleh ramai orang.

3) Makan makanan yang sihat. Banyak kajian menyokong diet yang sihat untuk membantu menjaga kesihatan jantung anda. Diet yang sihat adalah tinggi dalam sayur-sayuran; termasuk tenusu, bijirin penuh, dan protein yang baik (termasuk ikan, ayam, dan kacang); dan mengelakkan gula berlebihan dan karbohidrat ringkas lain.
   
4) Dapatkan nutrien yang betul daripada diet anda (atau suplemen). Walaupun anda makan dengan baik, anda masih boleh kehilangan nutrisi utama daripada makanan anda.
  • Pastikan untuk memasukkan asid lemak Omega-3 (dari ikan air sejuk) ke dalam diet anda. Kajian mencadangkan jumlah Omega-3 yang anda perlukan adalah tinggi (lebih daripada 3 gram sehari). [3] Suplemen adalah satu-satunya cara yang boleh dipercayai untuk mendapatkan banyak minyak ikan dalam satu hari.

  • Nitrat (sejenis yang terdapat dalam sayur-sayuran) juga hebat dalam membantu mengekalkan tekanan darah yang sihat. Sayuran tinggi nitrat (seperti salad, bit, wortel, kacang hijau, bayam, pasli, kubis, radishes, saderi, dan sayur-sayuran) telah ditunjukkan untuk membantu mengekalkan tekanan darah yang sihat. [4]

  • Meningkatkan Potassium dan Magnesium dalam masa sama mengurangkan Sodium juga merupakan idea yang baik.
   

5) Aktif secara fizikal. Salah satu sebab senaman berkesan adalah kerana ia merangsang tubuh untuk menghasilkan nitric oxide sendiri. [V] Senaman juga menjadikan otot-otot anda lebih kuat-termasuk jantung anda. Senaman membantu mengurangkan tekanan, dan pengurangan tekanan mempunyai kesan positif terhadap penurunan berat badan. Konsisten dengan senaman, jadi pilih senaman seperti berjalan, berjoging, berbasikal, berenang, atau menari yang boleh anda lakukan setiap hari.
   
6) Batasi penggunaan alkohol dan jangan merokok. Persatuan Perubatan Amerika menunjukkan bahawa minum lebih dari sekali minuman beralkohol (1 atau 2 kali) sehari dapat meningkatkan tekanan darah dan merupakan sumber kalori kosong (yang dapat menambah masalah berat badan). Nikotin diketahui menaikkan tekanan darah.
   

7) Mencegah atau merawat masalah gula darah. Kawalan gula darah yang lemah adalah faktor risiko utama bagi masalah jantung. Makan dengan baik dan bersenam, serta mengambil ubat yang didiskripsi oleh doktor anda, boleh membantu mengurangkan risiko ini.
   
8) Kurangkan tekanan. Kita semua mempunyai tekanan beberapa bentuk dalam kehidupan kita. Belajar menangani tekanan itu adalah salah satu alat kehidupan moden yang diperlukan. Senaman, solat, mengaji, dan tidur yang baik boleh membantu mengurangkan tekanan.

Jantung kita mungkin merupakan bahagian yang paling sensitif terhadap anatomi tubuh kita dan dunia moden kita meletakkan banyak beban pada jantung kita. Daripada senarai di atas, tentukan apa yang akan anda lakukan untuk memastikan kedua-dua tekanan darah dan jantung anda seperti yang anda inginkan.

Ingin mengetahui minyak ikan berkualiti tinggi dan tulen?  Klik gambar untuk info lanjut. 
Omega-3

Rujukan: 
[1] Re RN. Obesity-related hypertension. The Ochsner Journal. 2009 Sep;9(3):133-6.

[2] Mark AL, Correia M, Morgan DA, Shaffer RA, Haynes WG. Obesity-induced hypertension. Hypertension. 1999 Jan 1;33(1):537-41

[3] Kris-Etherton PM, Harris WS, Appel LJ. Fish consumption, fish oil, omega-3 fatty acids, and cardiovascular disease. Circulation. 2002 Nov 19;106(21):2747-57.

[4] Siervo M, Lara J, Ogbonmwan I, Mathers JC. Inorganic nitrate and beetroot juice supplementation reduces blood pressure in adults: a systematic review and meta-analysis. The Journal of Nutrition. 2013 Jun 1;143(6):818-26.

[5] Hambrecht R, Adams V, Erbs S, Linke A, Kränkel N, Shu Y, Baither Y, Gielen S, Thiele H, Gummert JF, Mohr FW. Regular physical activity improves endothelial function in patients with coronary artery disease by increasing phosphorylation of endothelial nitric oxide synthase. Circulation. 2003 Jul 1;107(25):3152-8.



1 comment: