Pages

Tuesday, February 13, 2018

7 MANFAAT KOLAGEN UNTUK MENINGKATKAN KESIHATAN.


Kolagen adalah protein yang paling banyak di dalam badan kita, terutama jenis 1. Ia didapati dalam otot, tulang, kulit, saluran darah, sistem pencernaan dan tendon. Ini yang membantu memberi kekuatan dan keanjalan kulit kita, bersama-sama dengan menggantikan sel kulit mati. Apabila ia hadir di dalam sendi dan tendon kita, dalam istilah yang paling mudah, itu adalah "gam" yang membantu memegang badan bersama-sama.

Pengeluaran kolagen badan kita secara semulajadi mula perlahan ketika meningkatnya usia. Kita boleh mengucapkan terima kasih kepada proses degeneratif ini untuk tanda-tanda penuaan, seperti kedut, kulit kendur dan sakit sendi disebabkan oleh tulang rawan yang lemah atau menurun (hello, rangka kaki). Faktor gaya hidup yang lain - seperti memakan makanan tinggi gula, merokok dan jumlah pendedahan matahari yang tinggi - turut menyumbang kepada penurunan tahap kolagen. Telah didapati bahawa penyakit yang berkaitan dengan kolagen paling kerap timbul daripada gabungan kecacatan genetik, kekurangan pengambilan makanan yang kaya dengan kolagen, kekurangan nutrisi dan masalah pencernaan yang mempengaruhi pengeluaran (sintesis) kolagen.

1. Memperbaiki Kesihatan Kulit dan Rambut
 
Semakin berusia, pengeluaran kolagen menurun - ia berlaku semasa kita membaca artikel ini! Kita akan melihatnya secara fizikal: kulit yang longgar, lebih banyak kedutan dan kurang keanjalan. Meningkatkan tahap kolagen dapat membantu kulit anda kelihatan lebih kencang, meningkatkan kelembutan, dan membantu sel-sel kulit anda terus diperbaharu dan diperbaik secara normal.

Kolagen juga mengurangkan selulit dan tanda regangan. Apabila kulit kehilangan keanjalan akibat penurunan kolagen, terdapat kesan sampingan lain: selulit lebih kelihatan. Kerana kulit kita sekarang lebih nipis, selulit menjadi lebih jelas - tidak lagi dapat menyembunyikan apa yang terjadi di bawah permukaan. Meningkatkan keanjalan kulit kita melalui kolagen membantu mengurangkan keriputan kulit kita. 

2. Mengurangkan Sakit Sendi dan Degenerasi

Pernahkah kita merasakan seperti mempunyai "kaki kerangka", berasa sukar untuk bergerak dan menyebabkan kesakitan apabila kita bergerak? Ya, itu mungkin kehilangan kolagen pada kepala tulang . Ini kerana apabila kita kehilangan kolagen, tendon dan ligamen kita mula bergerak dengan sukar, menyebabkan kekakuan, sendi bengkak dan banyak lagi.

Dengan struktur seperti gel dan menutupi tulang kita, kolagen membolehkan kita meluncur dan bergerak tanpa kesakitan. Fikirkan untuk meminum lebih banyak kolagen diibaratkan seperti meletak gris pada engsel pintu yang berkeriuk: Ia membantu sendi bergerak lebih mudah, mengurangkan kesakitan yang sering dikaitkan dengan penuaan dan juga mengurangkan risiko kemerosotan sendi. Tidak menghairankan bahawa kajian baru-baru ini juga mendapati bahawa kolagen adalah rawatan berkesan untuk merawat osteoartritis dan kesakitan sendi dan gangguan lain. 

3. Membantu Menyembuhkan Kebocoran Usus

Sekiranya kita mengalami sindrom usus yang bocor, keadaan di mana toksin boleh melalui saluran penghadaman, kolagen boleh menjadi sangat membantu. Ia membantu memecahkan protein dan melegakan lapisan usus, menyembuhkan dinding sel yang rosak dan menyembuhkannya dengan asid amino.

Manfaat pencernaan terbesar untuk mengambil lebih banyak kolagen ialah membantu membentuk tisu penghubung dan oleh itu "meterai dan menyembuhkan" lapisan pelindung saluran gastrousus. Hari ini, kita tahu bahawa banyak penyakit sebenarnya dapat dikesan melalui keradangan atau kerengsaan yang berpunca dari usus yang tidak sihat. Kesihatan usus yang lemah - termasuk perubahan dalam mikrobiotik usus dan kebolehtelapan dalam lapisan usus - membenarkan zarah-zarah untuk masuk ke dalam aliran darah di mana mereka boleh memulakan larian keradangan (dikenali dengan sindrom usus bocor). 

Kajian mendapati bahawa pesakit dengan penyakit radang usus, kepekatan serum kolagen berkurangan. Oleh kerana asid amino dalam kolagen membina tisu yang melekatkan kolon dan saluran GI, ditambah dengan kolagen dapat membantu merawat gejala dan gangguan gastrointestinal, termasuk sindrom usus, IBS, asid refluks, penyakit Crohn dan ulcerative colitis. Sebagai tambahan untuk membantu menyembuhkan usus bocor, kolagen juga membantu dengan penyerapan air dalam usus, menjaga hal-hal yang bergerak lebih bebas daripada badan.

4. Meningkatkan Metabolisme,  Jisim Otot dan Tenaga.

Rangsangan kolagen dapat membantu meningkatkan metabolisme dengan menambah jisim otot dan membantu penukaran nutrien penting. Salah satu peranan penting Glycine adalah membantu membentuk tisu otot dengan menukar glukosa menjadi tenaga untuk keperluan otot. Perlu diingat bahawa mengekalkan jisim otot adalah penting dengan meningkatnya usia, kerana ia membantu postur sokongan, kesihatan tulang dan membakar lebih banyak kalori berbanding lemak. Apabila mengambil kolagen, kita boleh mendapat manfaat dengan mengambil vitamin C bersama-sama untuk memastikan tubuh kita dapat menukar kolagen kepada protein yang boleh digunakan. Ini boleh memulihkan sumber tenaga dan kecergasan.

Bukan itu sahaja Glycine boleh lakukan untuk metabolisme kita. Kajian menunjukkan Glycine juga mempunyai peranan penting dalam kedua-dua fungsi sistem pencernaan dan saraf pusat, yang memainkan peranan yang besar dalam mengekalkan badan yang sihat dan muda. Glycine seolah-olah membantu memperlahankan kesan penuaan dengan meningkatkan penggunaan antioksidan badan dan juga digunakan dalam proses membina sel yang sihat dari DNA dan RNA.

Di samping itu, didapati Arginine meningkatkan keupayaan tubuh untuk membuat protein daripada asid amino lain, penting untuk membaiki tisu otot, menyembuhkan luka, meningkatkan metabolisme, dan membantu pertumbuhan dan perkembangan. Manakala Glutamin juga membantu mengekalkan tenaga yang mencukupi dengan memudahkan sintesis beberapa bahan kimia. Asid amino ini memberikan "bahan bakar" ke dalam sel, termasuk karbon dan nitrogen. 

5. Memperkuat Kuku, Rambut dan Gigi
 
Kuku pernah terbelah dan patah? Kekurangan kolagen boleh dikaitkan. Protein kolagen adalah blok bangunan kuku, rambut dan gigi kita. Menambahkan kolagen ke dalam regimen diet boleh membantu memastikan kuku kuat dan mungkin membalikkan tanda-tanda keguguran rambut.

Satu kajian yang diterbitkan dalam Journal of Investigative Dermatology mendapati bahawa terdapat "hubungan penting antara matriks ekstraselular (ECM) dan regenerasi folikel rambut, menunjukkan bahawa kolagen boleh menjadi sasaran terapeutik yang berpotensi untuk masalah keguguran rambut dan penyakit kulit yang lain." 

6. Meningkatkan Kesihatan Hati

Sekiranya kita ingin melakukan detoksifikasi badan daripada bahan berbahaya, memperbaiki aliran darah dan menjaga jantung, kolagen sangat membantu. Ini kerana Glycine membantu meminimumkan kerosakan hati apabila menyerap bendasing seperti toksin atau alkohol yang tidak sepatutnya melaluinya.

Salah satu cara paling mudah untuk membersihkan hati dengan cepat adalah dengan sup tulang. Dr. Axe sering mengesyorkan detoksifikasi tulang tiga hari untuk memperbaik usus bocor dengan cepat. Ini boleh membantu badan kita membuang bahan kimia dan "reset" usus, memperbaik fungsi imun secara keseluruhan. Kajian juga mendapati bahawa Glycine boleh digunakan untuk membantu mengurangkan kerosakan hati akibat alkohol dan lain-lain bentuk kecederaan hati samada akut atau kronik. 

7. Melindungi Kesihatan Kardiovaskular
 
Asid amino Proline membantu dinding arteri membebaskan lemak dalam aliran darah, mengecutkan lemak di arteri dan meminimumkan pengumpulan lemak. Proline diperlukan untuk pembaikan tisu dalam sendi dan arteri, juga membantu mengawal tekanan darah. Sebagai sebahagian daripada kolagen yang terdapat di dalam sendi, ia menghalang tubuh kita daripada kesan getaran atau kejutan dan membantu kita memegang rawan berharga ketika kita menjadi lebih tua. Ia juga dikaitkan dengan pencegahan arteriosklerosis (pengerasan arteri) kerana ia membantu arteri kita kekal bersih dari pembentukan plak berbahaya.

Di samping itu, Arginine membantu dengan pengeluaran Nitric Oxide, yang membolehkan vasodilasi yang lebih baik - yang bermaksud pelebaran arteri dan kelonggaran sel-sel otot dan saluran darah yang membolehkan peredaran darah yang lebih baik. 

No comments:

Post a Comment