Pages

Tuesday, July 15, 2014

Cepat Letih Semasa Berpuasa?

Keletihan
Ketika bulan puasa, ramai yang menghadapi masalah keletihan sehingga mengganggu urusan kerja harian. Ramai yang mendakwa, walaupun mereka sudah bangun sahur, tetapi tetap merasakan tiada tenaga semasa pada siang hari.

Tambah Dr. Zulkornain, situasi ini adalah perkara normal yang berlaku semasa pada bulan puasa. Ini kerana ketika puasa, kita akan kurang makan lalu menyebabkan penyimpanan makanan dalam tubuh berkurangan. Berbeza ketika hari- hari biasa, kita mungkin makan tiga hingga lima kali sehari tetapi pada bulan puasa kita hanya makan semasa bersahur dan berbuka sahaja. 

'Selain daripada itu, makan secara berlebihan terutama makanan yang berlemak semasa bersahur juga boleh
menjadi punca keletihan semasa pada siang hari. Kita kena ingat makanan berlemak akan diserap di dalam perut untuk menjana tenaga makan makanan yang berlemak akan menyebabkan penyerapan berlaku dalam kadar perlahan kerana metabolisme yang rendah. 

Sebab itulah badan kita menjadi letih dan kirang aktif. Namun begitu, jangan
sampai kita tidak langsung ambil makanan yang berlemak kerana ia adalah  ia adalah sumber makanan yang boleh berada dalam badan dalam masa yang agak lama. Sebaiknya, pastikan hidangan  sahur mengandungi kesemua protein, karbohidrat, gula dan lain-lain seperti yang dianjurkan piramid makanan. 

Sumber: iSihat

---
Seperti UA sendiri, UA memang perlukan semua makanan ketika sahur iaitu makan nasi dalam masa sama ambil Mighty 3 Gem daripada Shaklee barulah UA mampu bertahan sehingga berbuka. Pernah 1 hari UA tidak terjaga langsung sahur, UA lemah longlai dan badan menggigil (Hypo) jauh berbeza dengan sahur lengkap pada waktu petang sebelum berbuka UA masih boleh biat kerja rumah tanpa rasa penat sekalipun. Untuk terus order melalui SHaklee, klik di sini.

Sebarang pertanyaan boleh hubungi saya UA sendiri Ummu Ainan (Puan Ain)
0133570906 
Mighty 3 Gems








     









 


No comments:

Post a Comment