Pages

Saturday, November 29, 2014

Resepi Pulut Nyior

        

Anda pernah makan pulut ni? Ia makanan tradisional. UA asal Besut, pulut ni memang famouslah. Di USJpun ada jual tapi rasa peliklah. (Atau tekak aku yang pelik). 

Macam ni, pulut nyiur ni kukus atau tanak sahaja pulutnya dengan air tanpa campuran apa-apa. Yang di USJ tu letak santan, jadi tak ngam. 


Ada petua pulut-pulut ni. Pulut sambal ikan letak santan, pulut kuning santan, pulut nyiur tidak diletak santan, pulut manis tidak ada santan. Inilah orang tua-tua ajar UA jadi bila ada yang buat lain mulalah rasa semacam tekak (padahal make po tulo, tapi bab ngomen ni nombor satu hehe) 

Resepi pulut nyiur ni sangat mudah, anda hanya perlukan beras pulut, kelapa muda parut, ikan kering atau ikan asam yang diperap. Itu sahaja. 

Bahan-bahannya: 

1) 3 cawan Beras pulut 
2) 3 cawan air
3) kelapa muda parut
4) ikan kering 
Atau
5) ikan kukus asam
6) Garam

Cara-caranya: 

1) rendam pulut setengah jam (kalau pulut tu ditanak, kalau kukus kena beberapa jam bagi dia kembang dulu ye) 
2) tanak pulut di dalam rice cooker
3) gaul kelapa dengan sedikit garam secukup rasa (ada orang letak gula tapi UA tidak suka sebab di Besut tidak ada pula rasa manis, masin dan lemak-lemak pulut sahaja) 
5) siap

Cara membuat ikan kukus asam:

1) Rebus ikan (biasa ikan-ikan kecil kembung ke sardinke) Ikan tongkolpun boleh macam dalam gambar ni ada ikan tongkol lebihan masakan UA semalam buat ikan singgang. 

2) masukkan asam keping 5-10 keping (bagi masam)

3) masukkan garam (juga bagi masin)

4) selesai masak perap semalaman esoknya goreng garing. Sangat sedap dimakan panas-panas dengan pulut nyiur ni. 

Cubalah ye. 

-Anyone Can Cook- 

No comments:

Post a Comment