Pages

Tuesday, March 10, 2015

BAHAYA PNEUMONIA PADA KANAK-KANAK




bacterial pneumonia illustration 


Pneumonia adalah istilah umum yang merujuk kepada jangkitan paru-paru yang boleh disebabkan oleh pelbagai mikroorganisma , termasuk virus , bakteria , kulat dan parasit . 

Kebanyakan kes radang paru-paru adalah disebabkan oleh virus , termasuk adenoviruses , rhinovirus , virus influenza (selesema) , pernafasan virus syncytial (RSV) , dan virus parainfluenza (batuk teruk) .  Selalunya , radang paru-paru bermula selepas jangkitan saluran pernafasan (jangkitan pada hidung dan tekak) , dengan gejala pneumonia bermula seawal 2 atau 3 hari selsema dan sakit tekak.

Tanda-tanda dan gejala-gejala berbeza bergantung kepada umur kanak-kanak dan penyebab radang paru-paru , tetapi yang biasa termasuk :
·      Demam
·      seram sejuk
·      batuk
·      hidung tersumbat 
·      pernafasan laju luar biasa (dalam beberapa kes, ini adalah satu-satunya simptom)     
·      bernafas dengan dengkur atau berdehit (wheezing)
·       pernafasan yang berusaha membuat otot-otot tulang rusuk menarik balik (apabila otot-otot di bawah ribcage atau antara tulang rusuk menarik masuk dengan setiap nafas) dan menyebabkan hidung tersumbat.
·      muntah
·      sakit dada
·      sakit perut
·      aktiviti menurun
·      hilang selera makan dan kurang menyusu bagi bayi yang boleh membawa kepada dehidrasi, dalam kes-kes yang melampau , warna biru atau kelabu pada bibir dan kuku.

Seseorang dengan radang paru-paru di bahagian bawah paru-paru berdekatan abdomen mungkin mempunyai demam dan sakit perut atau muntah tetapi tiada masalah pernafasan. 

Kanak-kanak dengan radang paru-paru yang disebabkan oleh bakteria biasanya menjadi sakit dengan segera dan akan mempunyai demam mengejut yang tinggi dan bernafas laju luar biasa.

Kanak-kanak dengan radang paru-paru yang disebabkan oleh virus mungkin akan mempunyai gejala yang muncul secara perlahan-lahan dan kurang teruk, walaupun berdehit boleh menjadi lebih biasa di pneumonia virus. 

Sesetengah jenis radang paru-paru menyebabkan gejala-gejala yang memberikan petunjuk penting tentang kuman yang menyebabkan penyakit ini. Sebagai contoh, kanak-kanak dan remaja, radang paru-paru disebabkan oleh Mycoplasma (juga dipanggil ‘walking Pneumonia’) adalah terkenal kerana menyebabkan sakit tekak, sakit kepala, ruam dan sebagai tambahan kepada gejala biasa radang paru-paru.  Pada bayi, radang paru-paru disebabkan oleh Chlamydia boleh menyebabkan konjunktivitis (penyakit mata yg menular) dengan hanya penyakit ringan dan tidak demam. Apabila radang paru-paru disebabkan oleh batuk kokol (pertusis), kanak-kanak mungkin mempunyai batuk berpanjangan, bertukar menjadi biru akibat kekurangan udara, atau mengeluarkan bunyi ketika cuba untuk menarik nafas.

Bila perlu berjumpa doktor?

Jumpa doktor anda segera jika anak anda mempunyai tanda-tanda dan gejala radang paru-paru , terutamanya jika dia :      
·      menghadapi masalah bernafas atau bernafas luar biasa cepat.     
·      bibir dan kuku berwarna biru atau kelabu.
·      demam pada 102 ° F ( 38.9 ° C ), atau di atas 100.4 ° ​​F ( 38 ° C ) pada bayi di bawah usia 6 bulan.

Rawatan profesional 

Doktor biasanya membuat diagnosis pneumonia selepas pemeriksaan fizikal , tetapi juga mungkin mengarahkan membuat ujian X -ray , ujian darah , dan (kadang-kadang) ujian kultur bakteria ke atas kahak yang dihasilkan oleh batuk .  Dalam kebanyakan kes, radang paru-paru boleh dirawat dengan antibiotik oral, yang diberikan di rumah . Jenis antibiotik yang digunakan bergantung kepada jenis radang paru-paru. Dalam beberapa kes , anggota keluarga di rumah mungkin dirawat dengan ubat-ubatan untuk mencegah penyakit .

Kanak-kanak yang dimasukkan ke hospital untuk rawatan jika mereka alami radang paru-paru yang disebabkan oleh pertusis atau pneumonia bakteria lain yang menyebabkan demam yang tinggi dan masalah pernafasan, atau jika :      

·      oksigen tambahan diperlukan
·      mereka mempunyai jangkitan paru-paru yang mungkin telah merebak ke dalam aliran darah     
·      mereka mempunyai penyakit kronik yang memberi kesan kepada sistem imun     
·      mereka muntah sehingga mereka tidak boleh mengambil ubat melalui mulut     
·      mereka mempunyai episod berulang radang paru-paru


Rawatan di rumah

Jika doktor anda telah menetapkan antibiotik untuk bakteria pneumonia, beri ubat mengikut jadual selama yang diarahkan. Ini akan membantu anak anda pulih lebih cepat dan akan mengurangkan peluang jangkitan yang akan merebak kepada ahli rumah yang lain . Untuk dehit (wheezing), doktor mungkin mengesyorkan menggunakan nebulizer.

Mengambil suhu anak anda sekurang-kurangnya sekali setiap pagi dan setiap petang , dan berjumpa doktor jika ia mencecah 102 ° F ( 38.9 ° C ) pada bayi 6 bulan ke atas atau kanak-kanak atau 100.4 ° ​​F ( 38 ° C ) pada bayi di bawah 6 bulan.

Lihat bibir dan kuku anak anda untuk memastikan bahawa ia cerah dan merah jambu , tidak kebiruan atau kelabu; iaitu tanda bahawa paru-paru tidak mendapat oksigen yang mencukupi.

 -----------------

Langkah-langkah pencegahan terhadap Pneumonia atau penyakit serius lain ialah dengan mengambil nutrein yang lengkap setiap hari samada melalui makanan harian atau makanan tambahan. 

Shaklee membawakan anda satu rumusan khas untuk kanak-kanak berusia 2 tahun ke atas iaitu

1) Meal Shakes

Meal Shakes

Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik. Dan lagi, Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.

Protein yang lengkap diperlukan untuk pembinaan antibodi badan. Bekalkan anak anda dengan Protein yang lengkap setiap hari.

Vitalea For Children

Rumusan kanak-kanak Vita Lea® padat dengan pelbagai khasiat termasuk 18 vitamin dan mineral utama - seperti kalsium dan magnesium - untuk menguatkan tulang dan menyihatkan tubuh.

  • Untuk kesihatan dan perkembangan yang optimum
  • Bekalan harian vitamin B yang lengkap
Vitamin yang lengkap sebagai benteng badan menahan daripada jangkitan penyakit. 



Chewable Vita-C Plus

Meningkatkan Fungsi Imun


  • Perisa sitrus yang lazat
  • Sesuai untuk kanak-kanak atau orang dewasa yang menghadapi kesukaran menelan tablet
Vitamin C merupakan 'makanan' kepada sistem imun badan. Apabila anak mendapat vitamin C yang mencukupi, daya rintangan terhadap penyakit semakin tinggi.



Omega Guard
Minyak ikan tulen berkepekatan tinggi
OmegaGuardTM membekalkan spektrum luas asid lemak omega-3 gred farmaseutikal yang asli dan tulen.

Minyak Ikan
OmegaGuardTM membekalkan spektrum luas asid lemak omega-3 yang terdiri daripada tujuh komponen utama, termasuk EPA untuk kesihatan keseluruhan dan DHA untuk fungsi dan perkembangan minda yang normal. Satu sajian OmegaGuard membekalkan 990mg asid lemak omega-3.


Gred Farmaseutikal yang Tulen
OmegaGuardTM dihasilkan melalui proses proprietari penyulingan molekul berganda yang bertujuan untuk meningkatkan kepekatan asid lemak omega-3 dan pada masa yang sama menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang sering mencemari pelbagai spesis ikan.

KKLIU: 2606/2014


Minyak ikan bersifat anti radang, membantu mengekalkan kesihatan paru-paru dan membantu meningkatkan sistem imun.


Berikan anak anda nutrien yang terbaik dan semula jadi. Jika anak sakit, berjumpalah doktor segera tetapi dam masa sama bekalkan mereka zat dan nutrisi lengkap supaya daya tahan lebih tinggi dan jika berlaku jangkitan, tidak berpanjangan.


KONSULTASI PERCUMA untuk anda yang membeli dengan saya, dan pedaftaran di bawah PERMATA JUTAWAN akan mendapat bimbingan yang ekslusif lengkap dengan modul tambahan.

Dapatlkan suplemen untuk si kecil HARI INI.

HUBUNGI TUAN NURUL AIN (013-3570906) SEKARANG.

 Pengasas Permata Jutawan

No comments:

Post a Comment