Mendorong Staf Menggunakan Cara Nabi.

          

Ini ialah seminar yang UA pergi 22 Oktober 2014. Mendorong semangat kerja staf dengan Teknik Nabi.

Konsep Carrot and Stick yang dicipta pihak Barat tidak relevan digunakan kerana terdapat banyak kepincangan. 

Teknik mendorong cara Nabi merupakan teknik yang sangat halus mampu mendorong staf atau sesiapa untuk suka bekerja dengan kita. 

Carrot and Stick kalau diterjemah ke Bahasa Melayu Roti dan Rotan atau peribahasa,  selagi ada tebu selagi itu gajah menari. Tiada lagi tebu tiada lagi gajah menari. 



Sama juga dengan dunia bisnes atau kerja hari ini, teknik Roti dan Rotan sangat berisiko. 

Roti di hadapan sebagai 'alat' untuk menggerakkan manusia. Jika ingkar dan membuat silap, dirotan-rotan. Akhirnya kerja tidak dapat dilaksanakan dengan baik. Atau lebih teruk pekerja terus berhenti. Dalam apa-apa bidang sekalipun. 

Contoh paling mudah, apabila mahu mencapai target sekian-sekian, staf atau orang bawahan diberi 'umpan' hadiah sekian-sekian. Maka berduyun-duyunlah berusaha untuk mendapatkan 'umpan' tadi. 

Untuk target seterusnya maka staf atau orang bawahan sudah tidak seronok jika 'umpan' yang sama diberikan. Makan majikan atau ketua mestilah menambah lagi nilai umpan yang lebih tinggi atau lebih mahal untuk memberi kepuasan kepada staf untuk bekerja bersungguh-sungguh. Sampai satu tahap, majikan akan lemas dengan permainan sendiri. 

Teknik Nabi tidak mengenakan umpan tetapi mendorong hanya menggunakan psikologi dan ia diceritakan di dalam hadis-hadis Sahih Rasulullah. 

Suka UA apabila puan Penceramah bagitahu sahabat-sahabat Rasulullah sama sahaja macam kita. Mereka juga ada kekurangan. Tetapi mereka nampak sangat hebat kerana Rasulullah tidak pernah mengutuk mereka. 

Maka apabila Rasulullah selalu memuji, kita dapat lihat, yang cemerlang semakin cemerlang. Yang corot menjadi lebih baik. 

UA akan menerapkan kepada susur galur UA teknik ini. Tiada lagi Carrot and Stick. 

Setiap perjumpaan atau kelas dengan UA, akan UA bagi tips dan ilmu daripada apa yang UA belajar i.Allah. 

You Might Also Like

0 comments