Pages

Saturday, September 5, 2015

KELAS AGAMA DI FTC SESI #15




Kelas agama di FTC semalam sesi ke-15 berjalan lancar alhamdulillah. Segala pujian dan kemudahan dipulangkan kepada Allah. Kalau ikutkan minggu ni demam selsema, mata pedih bila memandu sampai sakit kepala. Tiba hari kelas dapat pergi kelas macam biasa. 

Minggu ni topik perkahwinan, tanggungjawab anak kepada ibu bapa. Bagaimana perkahwinan itu diberkati, mestilah dilihat awal perkahwinan. Atas dasar apa ia dibina. Jadi jika ada kepincangan pada pasangan, ia hanyalah cerminan pada diri kita sendiri sebab Allah bagitahu penzina untuk penzina, baik untuk baik, jahat dengan jahat. Ayat itu jika dibesarkan konteksnya kalau pemarah, pasangannya juga pemarah. Ciri-ciri itu pasti ada. Kesimpulan, berhenti komplen pasangan tapi buat perubahan pada diri sendiri. 

Ayat kasar sikit 'engkau pilih dia dulu kenapa? jadi terima seadanya'. 

Tanggungjawab anak pada ibu bapa pula, jangan sesekali berkata 'ah'. Ah di sini sebarang perbuatan protes atau memalingkan muka itulah ah. Selagi ibu bapa masih ada ni berbaktilah pada mereka.

Cerita pasal Al-Quran ni bukan cerita ringan cerita sembang kedai kopi. Tapi ceritanya berat. Lihat sahaja ayat ini;


73:4. Dan bacalah Al-Quran itu dengan perlahan-lahan

73:5. Sesungguhnya Kami akan turunkan kepadamu perkataan yang berat.



Bangi
ihsan gambar FTC daripada 'cucu Shaklee' saya, Syikin Hashim
 Di sinilah saya menuntut ilmu setiap minggu. Daripada join Shaklee, bertemu pula dengan Al-Quran dan upline upline sayalah yang menyediakan kemudahan dengan menjemput ustaz Shauqi dari rumah Prihatin. Asalnya minta kelas fotografi dengan Saiful Nang, sekali mereka hantar ustaz untuk mengajar Al-Quran. Untung, selama ni walaupun dunianya senang, tapi rugi 30 tahun sebab saya tak pernah baca AQ cover to cover dengan maksudnya.

Jumpa lagi, esok kelas agama untuk suami pula. Isteri je dapat Al-Quran tak mampu nak mengemudi kapal rumahtangga kalau nakhodanya tidak tahu fungsi diri dan Al-Quran diturunkan.



Ok, itu sahajalah perkongsian. Sikit-sikit sahaja teaser.

No comments:

Post a Comment