Pages

Thursday, January 11, 2018

8 Perkara Mengenai Pemakanan untuk Kehamilan yang Lebih Sihat.


8 perkara yang perlu anda ketahui mengenai pemakanan untuk kehamilan yang lebih sihat.



1. Permulaan yang baik. Sebelum hamil lagi, nutrisi wanita, berat badan dan kecergasan umum dapat mempengaruhi kedua-dua kesuburannya serta kesihatan kehamilan masa depan. Jika anda cuba hamil, penting untuk makan makanan yang sihat yang dipenuhi dengan buah-buahan, sayur-sayuran, serat, protein tanpa lemak dan lemak yang sihat. Di samping itu, nutrien tertentu seperti antioksidan seperti vitamin C, E dan selenium dapat membantu melindungi sel-sel dalam sistem pembiakan dari tekanan oksidatif.


2. Salah satu nutrien penting semasa mengandung adalah folat, juga dikenali sebagai asid folik. Penambahan harian sebelum dan semasa kehamilan awal dengan 400 hingga 800 mcg asid folik boleh mengurangkan kadar kecacatan tiub neural pada bayi. Folat dan vitamin B12 diperlukan untuk kesihatan sistem neurocognitive dan kardiovaskular. Kerana separuh daripada semua kehamilan, sebenarnya, tidak dirancang adalah penting bagi semua wanita usia subur untuk mengambil multivitamin dengan sekurang-kurangnya 400 hingga 800 mcg asid folik setiap hari, walaupun mereka tidak merancang kehamilan.

3. Dapatkan vitamin A. Vitamin A adalah penting untuk fungsi imun, serta kesihatan reproduktif dan janin. Pakar mengesyorkan antara 2500 hingga 8000 Unit Antarabangsa setiap hari.

4. Vitamin D adalah kunci. Vitamin D tambahan sering diperlukan untuk memenuhi kekurangan. Vitamin D memainkan pelbagai peranan: ia menyokong kehamilan yang sihat, menyokong perkembangan otak dan sudah tentu meningkatkan penyerapan kalsium. Juga, jika ibu mempunyai kekurangan vitamin D, terdapat vitamin D yang sangat rendah dalam susu ibu, maka suplemen vitamin D akan terus menjadi penting untuk penyusuan susu ibu.

5. Protein berkualiti tinggi dan lemak sihat penting untuk diet anda. Oleh kerana tubuh anda membina manusia lain, keperluan untuk protein meningkat, jadi penting untuk mendapatkan protein tanpa lemak berkualiti tinggi. Sumber-sumber yang baik adalah soya, putih telur, daging tanpa lemak dan susu. Wanita hamil juga harus memberi tumpuan kepada lemak yang sihat, terutamanya asid lemak Omega-3 EPA dan DHA. EPA menyokong sistem jantung dan sistem imun, sementara DHA memainkan peranan penting dalam pembangunan otak, mata, dan sistem saraf pusat.

6. Mineral memberikan perbezaan. Zat Besi adalah penting semasa kehamilan kerana ia penting untuk penghasilan hemoglobin dan myoglobin, dua protein yang membantu membawa oksigen kepada bayi. Dan satu kajian baru-baru ini mendapati bahawa suplemen zat besi dengan asid folik mempunyai kesan perlindungan yang kuat dalam kehidupan. Semasa kehamilan, mineral seperti kalsium, zink dan magnesium bukan sahaja membantu membina tulang dan gigi yang sihat, tetapi juga membantu melindungi kepadatan tulang ibu.

7. Iodin adalah penting. Semasa mengandung dan penyusuan, terdapat peningkatan keperluan untuk iodin, mineral penting yang diperlukan untuk menghasilkan hormon tiroid sepanjang hayat. Semasa mengandung, penggunaan Iodin yang mencukupi oleh ibu adalah penting untuk kesihatan mental dan fizikal bayi. Pakar mengesyorkan 200 mikrogram tambahan Iodin.

8. Dapatkan kalori yang lebih sihat yang anda perlukan. Wanita hamil dan menyusu memerlukan lebih kurang 300 kalori setiap hari, jadi cuba meningkatkan pengambilan pemakanan anda tanpa menambah terlalu banyak kalori. Ini bermakna membuat pilihan makanan yang baik, seperti meminimumkan penggunaan makanan segera, dan memastikan diet harian anda mempunyai jumlah protein, karbohidrat dan lemak seimbang, sebagai tambahan mikronutrien.

Pemakanan berkualiti adalah penting sepanjang hidup kita, tetapi tidak ada masa yang lebih baik bagi wanita untuk membangunkan tabiat yang sihat ini berbanding pada tahun-tahun melahirkan mereka. Dengan menjaga diri sendiri, anda juga membantu untuk memberikan bayi anda permulaan yang terbaik dalam kehidupan. Suplemen perlu menjadi sebahagian penting strategi anda untuk mencapai matlamat tersebut.


Dapatkan set KEHAMILAN anda di sini.

SET KEHAMILAN

No comments:

Post a Comment