Pages

Wednesday, December 17, 2014

BENARKAH DAGING YANG KITA MAKAN PENYEBAB KANSER? KITA SUDAH TIDAK ADA PILIHAN.

Gambar hiasan
 Apa yang anda nampak pada burger double Cheese ini? Hari ini saya tidak mahu bercerita tentang banyaknya kolesterol di dalam burger di atas atau apa sahaja fast food yang anda dan saya makan tetapi apa yang ditambah didalam daging terproses itu? Pernahkah anda terfikir apa bahan yang dimasukkan supaya daging terproses ini tahan lama?

Nitrit dan Nitrat ditambah ke dalam daging terproses mahupun daging import sebagai bahan pengawet. Adakah ia berbahaya ataupun biasa-biasa sahaja, dan apa fungsi pengawet ini?



Gambar hiasan.


Lihat sahaja rupa daging kambing import ini, adakah ia bebas daripada pengawet Nitrit dan Nitrat?
Penggunaan Nitrit dan Nitrat diperlukan untuk daging, kerana penambahannya dapat mengelakkan pembiakan mikroorganisma yang berbahaya seperti Salmonella atau jenis-jenis lain yang mengakibatkan mati mengejut atau sudden death akibat keracunan makanan.


Jangan ambil mudah terhadap daging yang sudah berbau mahupun sudah kelihatan warna kehijauan pada luar daging, ini petanda mikroorganisma telah membiak pada daging tersebut. Masihkah anda ingat kes ini?


SUNGAI PETANI, 1 Okt (Bernama) -- Seorang lagi mangsa keracunan makanan
kenduri kahwin di Kampung Huma, Tanjung Dawai dekat sini meninggal dunia di
Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) di sini hari ini.
Pengarah Jabatan Kesihatan Kedah Dr Ismail Abu Taat berkata Wan Razali
Yaakob, 56, disahkan meninggal dunia pukul 7.15 malam selepas dimasukkan ke Unit
Rawatan Rapi hospital itu pagi semalam.
Katanya mangsa yang berasal dari Kampung Banggol Belau, Merbok berada dalam
keadaan kritikal sejak dimasukkan ke HSAH.
Kematian terbaru ini menjadikan jumlah mangsa yang meninggal akibat
keracunan makanan daripada kenduri kahwin itu meningkat kepada empat orang.
Semalam tiga mangsa meninggal dunia berikutan mengalami keracunan makanan
selepas menghadiri majlis perkahwinan di Kampung Huma, Tanjung Dawai dekat sini
Sabtu lepas.
-- BERNAMA

Kematian besar-besaran selepas memakan lauk kenduri di Kedah pada tahun lepas. Ia bukan salah sesiapa tetapi perkara sebegini tidak dapat dielakkan, mikroorganisme berbahaya ini sangat cepat dan pantas membiak, risikonya seperti di atas.


Bagaimana mahu mengatasi masalah ini? Daging-dagimg terproses dan daging import lebih selamat penggunaannya tetapi untuk kesan jangka masa panjang, Nitrit dan Nitrat ini menyumbang kepada penyakit kanser atau lebih mudah dikenali sebagai penyakit barah.


Nitrat  + Amine -----------> Nitrosamine (Agen penyebab barah)


Nitrat ialah pengawet daripada sumber daging yang kita makan, manakala Amine terdapat di dalam badan. Apabila Amine bertindak balas dengan Nitrat atau Nitrit akan menghasilkan Nitrosamine agen penyebab barah..


KITA SUDAH TIDAK ADA PILIHAN. PI MAI PI MAI TANG TU SEMUA BAHAYA, SEMUA ADA RISIKO TERSENDIRI.

Mahukah anda tahu bagaimana mengelakkan Nitrat atau Nitrit bertindak balas dengan Amine di dalam badan? Kita mampu mengubahnya. Jumlah vitamin C yang mencukupi di dalam badan mampu menghalang pembentukan Nitrosamine. Nitrit atau Nitrat akan bergabung dengan Vitamin C dan disingkirkan daripada badan. Kita tidak ada pilihan untuk kekal sihat, cukupkah pengambilan vitamin C setiap hari kita? Vitamin C ialah vitamin yang larut air bila-bila masa sahaja akan disingkirkan daripada badan. Sanggupkah anda memakan oren 1.5 biji setiap jam untuk mendapatkan jumlah Vitamin C 100mg?


Shaklee telah merumuskan satu produk Vitamin C dengan teknologi Sustained Release iaitu teknologi pelepasan berperingkat, melepaskan Vitamin C di dalam badan setiap 1 jam selama 5 jam di dalam badan.

Anda hanya perlu makan 1 biji tetapi hasilnya sehingga 5 jam. Makanlah 3-4 biji setiap hari untuk mendapatkan khasiat vitamin C sepanjang 24jam iaitu dengan mengambil 1 biji setiap 5 jam.


Keistimewaan Sustained Release Vitamin C Shaklee
Jika anda ingin bertanya lanjut tentang Vitamin C Shaklee dan apa-apa produk berkaitan, hubungi saya,

Tuan Nurul Ain
0133570906
Shaklee USJ dan Batu Tiga

No comments:

Post a Comment