Pages

Wednesday, February 25, 2015

TIPS MENABUNG DARI KECIL

[Bagaimana Umi ajar anak-anak tentang duit] 




   







Dari kiri beg Nisa'(baru sahaja sekejap isytihar, beg pemberian mentor Umi PM Cery) sebab ada duit nenek bagi umi simpan).

Tengah beg Widad (Coach Ori tu, dia buat harta dia).

Kanan, beg Ainan.. Beg Bali yang ni ada sentimental value. 'Anak' Shaklee bagi ni kakYusdiana Binti Yahya. Mula-mula dapat Ainan terus isytihar itu begnya.

Dalam ketiga-tiga beg, Beg Bali paling banyak duit. Ainan konsisten tidak berbelanja di sekolah umi masukkan RM2 setiap hari. Suka dia.

Balik kampung hari tu nenek pesan kena bagi juga duit untuk Ainan nanti dia terpandang-pandang kawannya. Hehe Umi tahu perasaan ini.. (Kising-kising muko sedih, biasa budak-budakkan)..

Sebelum putuskan bekalan duit, umi sudah fahamkan bagaimana duit Ainan boleh jadi banyak dengan tidak berbelanja. Ainan senyum setiap kali umi bagi penerangan. Minggu lepas umi masukkan RM50 ke dalam akaun setiap anak, dan kemas kini akaun.

Pagi Isnin baru ini umi bentangkan buku akaun Ainan.

'Kakak, tengok ni.. Sikit jah lagi nok 5 ribu.. Kakak sipe duit sekejap jah ni 5 ribu..' Apa lagi tersengih-sengihlah dia.

Abah turun tangga waktu itu melihat kami

'Pagi-pagi hari caro ko pitih doh' hahahaha..

Nota: mulai Isnin baru-baru ini umi bagi Ainan RM1. Setiap kali balik sekolah umi tanya, 'mana duit?'..

Ainan dengan bangganya membuktikan dia tidak berbelanja.. Syabas....

'Habis tu bila kakak boleh shopping' - Ainan pernah tanya.

'Duit simpan ni bukan untuk Shopping.. Kakak simpan nanti dah besar kakak nak masuk U bayar guna duit sendirilah'

'Hehehe.. Oooo.. Yelah.. Yelah'

Widad pula.

'Umi.. Bakpo duit adik sikit?'

'Doh adik tokgi sekoloh. Umi tokwilah'

'Oooo yelah yelah.. Nati adik gi sekoloh bila adik sembuh'

*UA buat sendiri teori menabung ini menggunakan teori Rich Dad Poor Dad. Ada duit bukan untuk dibelanja.

Tuesday, February 24, 2015

PROMOSI FEBRUARI 2015 BAKAL BERAKHIR

 

Promosi pembelian BELI 6 PERCUMA 1 kian ke penghujungnya. Saya biasanya akan beli buat stok 1 set promo ni khas untuk makan sepanjang tahun. Dapat harga promo, FREE lagi, kemudian ahli yang aktif dan mencapai pembelian sekian-sekian dapat bonus lagi. 

BONUS lebih besar ialah nikmat kesihatan yang tidak ternilai.



Bukan itu sahaja, PROMOSI BELI 3 PERCUMA 1 juga ada untuk AJHT dan Vita-Lea for Children.
Anda tidak perlu beli 6 hanya perlu beli 3 untuk dapatkan 1 botol PERCUMA.

Kenapa tunggu lagikan? Bertindak sekarang.

Hubungi saya, Tuan Nurul Ain 013-3570906 SEKARANG juga untuk stok anda. Khidmat konsultasi PERCUMA daripada Mini Nutritionist bertauliah anda ini. 

Monday, February 23, 2015

BALIK KAMPUNG... OO OOO OOO BALIK KAMPUNG...

Tahun Baru Cina yang lepas betul-betul kami manfaatkan. USJ-KT-Besut-KT-USJ.


 
Sate ikan


Sate ikan


Hari pertama cuti kami di Kuala Terengganu ziarah pantai Teluk Ketapang, belakang epot Gong Badak. Niat asal mahu tengok kapal terbang tetapi bayang kapal terbangpun tidak muncul. 

Lalu Pantai nampak sate ikan.. "sate ikaaannn.. Naaakkk".. Saya 1 plastik suami 1 plastik. Puas hati makan hehe tapi saya tidak habispun. Selera sahaja naga. 




Bahagia betul si kecil Nisa' menikmati pemandangan pantai ini. Pantai Teluk Ketapang tidak bersih sangat. Untuk jalan-jalan bolehlah. Tetapi untuk nikmati betul-betul pemandangan, ada satu pantai yang tidak boleh lawan di hati saya, pantai itu tempat saya membesar. 

 Sukanya berada di tepi pantai


 Mahu main pasir tetapi pasirnya agak kasar dan tidak bersih. Dalam perjalanan ke pantai, ada tahi lembu merata-rata.

 Walauapapun ini kenangan pertama untuk Widad dan Nisa' bermain air. Lagi satu pantai ini tidak sesuai untuk mandi. Airnya sangat dalam dan ombaknya kuat.

 Pemandangan awan sangat cantik

Sudah lama tidak bergambar berdua. Sesekali ambil peluang.



 Hari kedua di Kuala Terengganu. Masih lagi bersiar ambil angin di Pantai Teluk Ketapang. Hari sebelumnya Ainan tidak mahu ikut. Kononnya jual mahal hehehe sekali macam-macam cerita daripada Widad, hari kedua Ainan yang eksaited.

"Kakak... Tadi adik gi main air manis.."

"Air masinlah dik"

Ainan tersengih-sengih jeles. 


 Tidak sabar mahu terjun ke laut bermain air.


Cuaca sedikit gelap waktu itu. Apapun anak-anak tetap gembira. Memandang ciptaan Tuhan benar-benar membuat hati gembira.


Hari ketiga surprise ada barbecue di Besut. Walaupun hanya di bawah garaj, tetapi seronoknya luar biasa.

 Pengalaman indah ini bukan selalu dapat diulang. Sesekali 7 beradik berkumpul serentak. 

 Kereta banyak sudah macam kenduri. Padahal hanya 7 orang adik-beradik dan kereta ayah sahaja. 




 Walau hujan emas di negeri orang, negeri sendiri dan tempat membesar tetap cantik. Pantai Air Tawar ini bukan pantai peranginan. Kami sekeluarga dari kecil membesar di sini. Tidak akan pergi ke pantai lain hatta Pantai Bukit Keluang untuk mandi. Pantai ini sebaris dengan rumah pusaka Tokki Tokwan kami malah sekarang rumah itu telah menjadi rumah ayah saudara kami bernama Ayoh Ali dan kami namakan tempat ini Pantai Ayoh Ali.

 Pantainya sangat bersih, belum ada pencemaran, pasirnya sangat halus, lautnya sesuai bermandi-manda.

Nisa' memandang sahaja remaja itu mandi dia mahu terkam. 'andi..andi..' Tengok, motorsikalpun boleh sampai di tepi pantai.
Waktu ini, angin sangat kuat, orang tidak ada. Hanya kelibat orang lain jauh di kawasan lain. 

 Duduk sebentar, keluarga abang saya pula datang tempat sama. Akhirnya anak-anak kecil ini semuanya mandi pantai.

 Nisa' main pasir.


 Berlari-lari gembira





Nota: Kualiti cuti bukan bergantung kepada panjangnya percutian, tetapi bagaimana kita mengisi setiap masa terluang. Walaupun hanya 3 hari percutian kali ini, ia sungguh bermakna buat saya kerana sudah lama kami sekeluarga tidak pulang ke kampung bersama-sama. Biasanya hanya saya dan anak-anak sahaja pulang dengan kapal terbang kerana suami tiada cuti. Berbeza, apabila ada suami di sisi, percutian lebih manis dan bererti.

Tuesday, February 17, 2015

TUALA WANITA SELAMAT, MURAH, 100% KAPAS


Pureen Maternity Pads



Sekarang boleh dikatakan trend back to nature kembali. Kalau dulu-dulu keluarga saya ni keluarga yang dah ke belakang @ berjimat cermat termasuklah pembelian tuala wanita.




Mula-mula datang haid semasa sekolah menengah dulu saya macam ternganga sahaja kawan-kawan cerita pasal tuala wanita berjenama. Bagus, tahan, tidak bocor. Waktu itu ada Kotex, Linear (betulke ni tak ingat dah). Keluarga saya hanya pakai tuala wanita kapas berjenama Carina atau Onanoko. Beli banyak-banyak biasanya di Mydin. Murah, jimat. 

Pernah juga beli yang mahal sedikit iaitu Linear tulah tetapi hampa apabila mahu cuci tuala wanita menjadi kembang malah keluar gel. 'Eh apa ni?'. Selepas itu tidak beli lagi. Dari segi cucian semestinya tidak puas hati sebab darah tidak dapat dibasuh bersih. Lagi satu saat itu sudah terfikir, 'tidak bahayake pakai gel-gel ni?'. 

Saya dari zaman sekolah menengah sudah berfikir di luar kotak sangat takut untuk pakai atau makan benda pelik sebab takut tidak boleh mengandung. Jauhkan berfikir. Pernah suatu hari cikgu lelaki tanya saya 'awak rasa lagi 10 tahun awak nak kahwinke nak kerja dulu?'. Waktu itu saya tingkatan satu, belum balighpun lagi sudah ditanya soalan sebegitu. 

Nak jawab apa ni... Tingkatan 1 13 tahun. Lagi 10 tahun umur 23. Eh kalau boleh mestilah mahu kahwin dulu. Umur 23 kahwin nanti dah tua baru nak beranak. Tapi jawapan saya bagi pada cikgu kontra dengan monolog dalaman. 

'Saya nak kerja dulu'. Huaaaaa inilah wanita hati dan mulut tidak pernah sama sampailah sekarang. Hati lain mulut lain. 
Semasa di sekolah menengah jugalah mak saya selalu pesan 'jangan makan jamu selagi belum beranak, nanti peranakan kecut susah nak mengandung'.. 

Saya tanam kata-kata itu. Suatu hari pergi ke rumah kawan, buat thesis di pulau Carey. Nenek kawan tu bancuh jamu dengan madu. Orang lain semua minum tiba giliran saya. 'Nek, minum ni tak susahke nanti mengandung?'. Saya diketawakan. Haha. Jauh fikir. Kerana saya mahu zuriat.. Alhamdulillah lepas kahwin, senang sahaja dapat anak. 

Dulu... 

Mahu kahwin awal, mahu menyusukan anak setiap orang 2 tahun. Mahu bersalin pada atau sebelum usia 35 tahun. Kira-kira dapatlah 6 orang semuanya kalau ikut jadual asal. 

Tapi....... Sekarang anak 3 terasa seperti mahu pencen. Sebab kadang-kadang tayar pancit.. Ya Rabbi... Penatnya jadi ibu ni. 

'Umi.. Nak ni.. Umi.. Nak tu.. Nak umiiiiii.....' (Mampukah aku meneruskan impian murni menjadi wanita Berkat? Huk huk huk). 

Eh.. Berbalik kepada cerita tuala wanita tadi hehehe.. Pilihlah yang selamat. Bukan apa, sekarang terlalu banyak kes tidak dapat mengandung, kes ketumbuhan Cyst, Fibroid, Endometriosis dan pelbagai lagilah. Ia boleh jadi berpunca daripada faktor pemakanan, dan juga faktor apa yang kita pakai sehingga mengganggu sistem peranakan. 

Sudahlah tu sekarang tuala wanitapun ada yang herbalah, alfa red? Alaaa yang nak seimbangkan ion-ion tu ke. Yang itu minta maaf awal-awal saya agak skeptikal sebab saya tidak mudah percaya pada sesuatu sehinggalah ia dibuktikan secara saintifik. Kita mahu buat tadah haid sahajakan? 

Tambahan lagi sekarang sudah ada yang menjual tuala wanita daripada kain tapi harganya mak aiiihhh. Tidak sanggup untuk keluarkan duit sebanyak itu. Sekeping berpuluh-puluh ringgit. Kita bukan mahu pakai sekeping sahaja. 


Ok, apa yang saya beli ialah Pureen Maternity Pad khas untuk ibu bersalin, kapas lembut malah besar. Tiadalah kebocoran(kalau heavy flow kena tukar lebih kerap). 

Lagi 1 ialah Carina 6 paket setiap paket 10 keping harganya hanya RM5 ++ sahaja. Keperluan wanita ini saya akan pergi kedai beli sendiri. Kalau pergi dengan suami banyak pula yang disoal. Kenapa beli banyak sangat. Semasa period, mode tidak stabil, soalan-soalan yang diaju memang tidak akan dijawab malah saya akan letak semula apa yang saya ambil dan saya pergi beli sendiri kemudian hari. 

Kenapa mahu buang duit untuk perkara yang tidak sepatutnya. Betul tak? 

Ia lebih selamat, kebersihan terjamin sebab kita boleh cuci siap boleh sabun lagi sebelum dibuang. Kita lebih yakin. Selesa, tiada melecet di sana sini akibat terkena plastik. 

Ok, buat pilihan bijak. Untuk kesihatan kita jugakan?. 

Sekian coretan tuala wanita. Semoga dapat menjadi panduan ramai. 

Monday, February 16, 2015

ARRRRRGGGHHH SURIRUMAHPUN STRESS??

Akulah bibik itu
Anda bekerja dari rumah? Agak-agak stress atau tidak apabila perlu buat semua kerja sendirian? 

Mana mahu mengemas, mana mahu menjaga anak, mana mahu masak, mana mahu menghadap internet, mana mahu jadi guru anak-anak, mana mahu jadi ustazah anak-anak. 

Kalau tidak kena cara boleh depressed. Percaya? Percayalah... Hehe. 


Wanita, walau sehebat mana kerjayanya jauh di sudut hati kalau tidak dapat melakukan sendiri kerja-kerja rumah akan terasa kesal, tidak menjalankan tanggungjawab dan berasa hina dan tersisihnya diri ini. Hebatlah macam manapun akan ada terdetik perasaan itu. Anda alami? Kalau tidak, maksudnya bukan wanita sejatilah tu hehe. 

Pada saat kerja-kerja rumah bertimbun, otak kita akan menjadi sarat dan lelah akhirnya satu apapun tidak berjalan. Wanita akan sibuk memikirkan kerja-kerjanya satu demi satu, tetapi tidak dapat lakukannya. Akhirnya memencilkan diri sendiri daripada orang sekeliling termasuklah menjauh daripada suami sendiri. Pernah alami?? Hehehe.. 

Saat itu wanita akan merasakan tiada siapa yang memahaminya termasuklah suaminya. Hati semakin sedih kerja makin bertimbun. Stress di mana-mana sahaja. 

Pada saat ini, buang semua ke tepi. Kosongkan minda. Cari masa anda sendiri. Keluarlah ke mana sahaja sendiri mengubat luka lara hati. Ambil masa beberapa hari sebelum memulakan kembali tugas-tugas anda. 


'Anak-anak? Saya surirumah, anak-anak 24 jam dengan saya, mana mungkin saya akan ada masa sendiri' 

Berbincang bersama-sama dengan pasangan masing-masing, jika stress berlanjutan, anda akan mengalami depresi, kemurungan ketara malah lebih teruk tekanan jiwa. 


Bebaskan... Bebaskan... Bebaskan... 


Keluar mencari diri, diamlah seketika menghadap Ilahi dan bertafakurlah mohon sesungguhnya anda perlukan pertolongan Dia kerana anda tidak kuat. Anda lemah sebagai manusia. 


Selepas anda sudah dapat kekuatan kembali, fikirkan semula kerja-kerja rumah. Buat sedikit-sedikit akhirnya selesai semuanya. Maka pada saat itu anda tidak perlulah melakukan kerja sama setiap hari. 


-REVAMPKAN HIDUPMU- 


Tiada lagi stress dalam hidup anda. Kerja rumah selesai, masak-masak. Bolehlah buat bisnes dan baca buku senang hati. 

SAMBAL UDANG DAN PUCUK UBI LEMAK CILI API.





Anda sudah makan tengah hari? Apa menu pilihan hari ini? Saya teringin udang sambal petai tapi petai tidak ada, sambal udang biasa sahajalah. 

Sayur pula pucuk paku masak lemak cili api. Yang inipun teringin, gabungan dua lauk ini sangat sesuai. Kalau makan di kedaipun mesti gabungkan dengan dua lauk ini. Sambal dengan masak lemak cili api. 

Saya kongsikan resepi sambal udang simple saya ni terlebih dahulu. 


1) cili kering kisar
2) bawang merah besar (blend)
3) bawang putih (blend)
4) asam jawa
5) gula 
6) garam
7) 1 hiris nipis halia

Cara-cara memasaknya: 
  
Tumis bahan 1)-3) sehingga pecah minyak kemudian masukkan bahan 4)-6). Setelah sambal masak masukkan udang sebentar. Siap untuk dihidang.

Sekarang, masak lemak cili api pucuk paku pula. Bahan-bahannya:

1) Bawang merah
2) cili api 10 biji (saya pakai cili warna hijau) 
3) Santan 
4) serai
5) asam keping
6) Kunyit hidup
7) segenggam bilis 
8) Pucuk paku
9) garam

Cara-cara memasaknya:

1) blend atau tumbuk bawang, cili dan kunyit. 
2) gaulkan santan dan semua bahan tumbuk/blend tadi
3) panaskan kuah lemak dengan api perlahan dan sentiasa dikacau (untuk elakkan santan pecah minyak). Ketuk serai dan masukkan ke dalam periuk. Masukkan sekali ikan bilis. 

4) setelah sedikit mendidih dan agak-agak bilis sudah masak masukkan pucuk paku dan kacau lagi sehingga masak. Siap untuk dihidang. 

Nota: saya dalam proses merajinkan diri memasak dan mempelbagaikan menu. Jadi tidaklah menu sama sahaja setiap hari dan minggu. 

Selamat mencuba... 

Friday, February 6, 2015

SEBELUM KAHWIN WANITA MAHUKAN SUAMI PERFECT 10. TETAPI SELEPAS KAHWIN.....

 Ini cerita sebelum kahwin


Hakikat kehidupan. Sebelum kahwin kita mahukan lelaki yang mempunyai ciri Perfect 10, tetapi selepas kahwin lain pula ceritanya. Boleh dikatakan semua ciri perfect 10 sebelum kahwin menjadi antonim apabila selepas kahwin.

Ini pula cerita selepas kahwin. 


Saksikan video ini anda pasti tersenyum dan itulah realitikan?